Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 16 september 2014

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 16 september 2014 20:15

Mycket focus på vallning nu sista tiden och mycket focus på delningen. Ibland önskar jag att jag hade mer tid och bättre tillgång till bra träningsfår. Nu åker vi till vänner och tränar men de bor längre bort än jag skulle önska och får jag till två-tre pass i veckan får jag vara nöjd. Mer känns omöjligt eftersom jag har alla barnen och deras aktiviteter och så vill Magnus ha egentid också (men hallå är det inte BARA JAG i den här familjen som har intressen???!! ;-) undrar om jag kan räkna hundarna på min sida för då är jag tre ;-D och borde gå före i alla lägen.. ) speciellt nu på hösten då jakten kommit igång.


Nåja ett gäng pass har hunnits med sedan sist och vi jobbar på med delningsträningen. Det är ömsom vin och ömsom vatten. Josses får går numera ganska ok att dela. Så då utmandade Josse mig med att prova dela baggarna istället. Pappa bagge och tre bagglamm går i en annan hage där jag kunde försöka dela. Haha - NIX det kunde vi inte. Inte ens när jag tog hjälp av en vägg!! Till sist märkte jag hur trött Trolla blev och då fick Josse hjälpa mig hålla två på ena sidan så kunde jag hålla två på den andra och så kalla in Trolla mellan och sedan snabbt avbryta innan de stissiga baggarna hoppat över oss i stressen över att vara åtskiljda från sin far. Phu. Vi är inte bra nog för så rädda får!


Tillbaks till Tackorna efter vila gick det bättre igen. :-D Vi har fortsatt kämpa med look back, cirkla, någon 8:a men mest bara lugnt och hålla. Lilla Trolla är så kvick i att plocka upp mönster så det gäller verkligen att inte låta henne cirkla för snabbt efter delning eller för ofta för då börjar hon tänak hämta istället för hålla isär..  Därför har det blivit mycket att lungt och sansat bara hålla ena flocken på ena sidan.


Idag var jag hemma hos Emelie för att försöka skrapa ihop ännu fler tips och trix som man kan ha nytta av. Kände mig rätt trygg i att förståelsen för delningen finns där hos min hund och att det nog skulle gå bra så jag skickade henne att hämta fåren men tjoho vad det gick! Bortblåst var lugna Trolla och snabbt (för snabbt) och effektivt (dock utan förtroendeförtjänande) kom hon med fåren. Jojo försök dela nu!! :-( Mutter och fräs. Irriterad på mig själv som inte kan se på Trolla när jag skickat henne att hennes huvud är för mycket uppe i varv! Ett ligg och sedan lugn press och därefter ett nytt flankkommando hade nog gjort hela skillnaden.


Nåja nu stod jag där med ganska stirriga får och en hund som fortfarande tänkte, "jobba,jobba, hålla samla, hålla, jobba, - vart ska vi matte - säg nåt!!! Jag kan gå höger, eller vänster, eller höger kanske!!!!"


Man liksom kunde se på hela Trolla att hon inte tänkt ligga still och ta det lungt. Ett höger eller vänster hade fått hunden att explodera!


Begrep jag allt detta där.. till viss del ja men fullt ut nej. Fattade jag vad jag kunde göra åt det? - Nja tänkte på att jag skulle putta fåren mot Trolla men lyckades inte få dem att flytta sig. Däremot lyckades jag stimma upp dem ännu mer.. nu var fåren inte trygga hos mig heller! Nu letade de flyktvägar förbi mig istället! Något slags tafatt försök att dela som resulterade i singling och stissiga får överallt.. Kaos och då och där bröt Emelie mig!


några nya handfasta lättbegripliga och mycket användbara tips!

     Ska jag stoppa fåren måste fåren se mig! Ner på fårens nivå!! 

     Tackor som utmanar stampar så det kan man ta till.

     När jag fått stopp och Trolla ligger still på vettigt avstånd från mig och fåren för att kunna ta en lucka - backa undan och låt det gå kanske 30 sekunder och låt situationen och fåren lugna ner sig - man ser på fåren att de behöver den tiden för att slappna av och då blir det lättare och lugnare när jag gör ett nytt försök. Om fåren är lugnare kan både jag och hunden röra oss utan att fåren blir popcorn!

     behöver jag få Trolla närmare (istället för att flytta fåren mot henne själv) kan jag få det när fåren lugnat sig genom att samtidigt som jag distraherar dem lite försiktigt flanka och flytta Trolla frammåt en liten bit i taget.


Nytt försök. Skickade Trolla på nytt hämt men stoppade henne flera gånger efter vägen så att jag kunde se hur hela hennes attityd förändrades. Lugnare rörelser hos henne. Så som Trolla kan vara och som hon måste vara under en delning! Resten av träningen blev så mycket bättre! Vi delade flera gånger!!


LUGN!!! Den gyllene regeln i vallning! Tänk att det ska vara så svårt att få till!!!


Fler tips om hur man skulle läsa av djuren fick jag. Emelie visade också hur jag kunde läsa av vilka djur Trolla faktiskt hade koll och stopp på samt hur jag skulle flytta Trolla för att bryta eller öka Trollas kontroll av ett visst eller några djur. Vidare fick jag också skäll för att jag inte är tydlig mot hunden gällande vilken av grupperna jag vill att hon ska ta. Jag som tyckte att jag var det!!!! Stort frågetecken och Emelie fick förklara. Ganska snart gick det upp för mig att jag gör ett framförbyte precis i delningen. När jag kallar in gör jag det vänd mot fel flock och när hon kommer in framförbyter jag så hon ska ta den andra! DUMMA MIG!! Hur kan jag ens tro att hunden ska ha tid att uppfatta ett framförbyte precis i delningen när jag samtidigt vill att hon ska regsitrera luckan och läsa av fåren så hon inte slår över i delningen mm mm. Jag skyller på att jag faktiskt inte var medveten om att jag gjorde så!! (Men Trolla tar väldigt ofta fel flock nu (i början tror jag att jag var tydligare, inget framförbyte, och då tog hon rätt varje gäng men som sagt nu är det sämre med det.. )) Great dog shame about the handler!!


Det var mycket nyttig och givande träning igår!!


Ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag kan!! :-D


Ett nytt litet sällskap fick jag med mig i vallhagen också. Lina med Rut, Allan och Frank var med. Rut fick inte känna på fåren men Allan och Frank fick! Lilleman ser riktigt trevlig ut! Ska bli spännande att följa hans färd genom vallningens mysterium. Allan då? När de två hittar lugnet är han jättefin! Han flankar gärna (jättefint) men glömmer lite att titta på fåren i flanken. Det gör dels att han inte håller avståndet på cirkeln och dels att han gärna överarbetar flanken. Men när han inte överarbetar.. Sååå fin!! Det händer massor i hans huvud varje gång han träffar får! Smart herre! :-D








Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards