Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 3 september 2014

YES!! Ikväll tränade jag hos Lena och hon kom med massor av tips och råd om hur man delar och sorterar får! :-D Precis vad jag behövde. Vi började i en liten hage utan hund men med 6 får. 4 vita en spräcklig och en brun. Första uppgiften var att dela av den spräckliga och en valfri vit från de andra. Sedan gjorde vi det svårare genom att bestämma spräcklig och brun.. Fåren var mycket rörliga och gick gärna undan från mig. Jag fick jobba lite men jag satt övningarna varje gång!! :-D Några sådana övningar senare fick jag godkänt på min delningsträning. Trolla fick då blanda sig i leken och vi gick över till en större hage med sju bagglamm och en bagge i. Nu skulle vi två tillsammans dela.. Ett kort hämt, lite fösning och sedan drivning och så delning.. Nja inte så lätt. Det blev stimmigare än jag önskat och vi fick inte riktigt rätt på det. Till sist lyckades vi singla ut en bagge (planen var att dela 3/4...) Den höll hon fint till jag bröt henne och vi gick bort till Lena för vidare instruktioner.. Ja instruktionerna hade vi redan fått men inte lyckats tillämpa och nu gick vi igenom igen när och hur jag skulle ha gjort. Lena visade också hur hon menade.


Nytt försök och vet ni vad!??! vi lyckades dela! det blev dock rätt stimmigt direkt efter delningen, fåren poppade åt alla håll och Trolla överarbetade rejält för att hålla dem hon delat av. phu.. Men tjoho vad glad jag var att JAG lyckats skapa en lucka och att Trolla tog IN!!! Weee!!


Tränade några delningar till och kände att vi fick bättre och bättre försåtelse för IN och för att ta det lungt innan IN medan matte letade luckor..


fler tips och råd och fler övningar inför framtiden introducerades av Lena innan hon avvek och vi fick fortsätta träna på egen hand.


Tips:

*träna in en signal till hunden som säger - nu är det delning!

*För att få lugnet och samtidigt skapa en bra delningssituation lägg hunden långt bort och putta sedan själv fåren närmare hunden till lämpligt avstånd

     ger mig pondus vs fåren

     ger hunden en hint om att jag inte vill ha fåren hos mig på mig

     Det skapar ett lugn som är svårt att få om man låter hunden söka upp den placeringen själv

*Med rörliga får dela av de sista om det går att få dem att gå på led..

*Med får som växer fast i marken, prova att peta i marken under magen med staven

Ha inte för bråttom, men är fåren klistriga är det bra att dela innan de vuxit fast i marken..


Framtida övningar

*Lugna delningar såklart.. förståelsen för att ha ett lugn så fort man kommit in.

*Look back

*Cirkla den avdelade flocken

*kombinera de båda övningarna till 8:an

*små 90 graders flanker vid delning - förståelse från hunden att inte hämta utan dela


När Lena gått tränade vi vidare en stund på egen tass. Jag provade då hur Trollas flanker var och jag tror de hade fått godkänt av Lena! De var lugna fina korta och definitivt 90 grader! :-D Vi cirklade en flock och även där gick hon så lungt och fint med focus på "rätt flock" hela tiden. Till och med när jag trodde vi skulle tappa en gång trängde hon sig in emellan när det bara var 10 m mellan flockarna!! Wow! Gåshud och rysningar. Fåren gav dock inte upp så lätt och Trolla fick jobba för att till sist lyckas mota bort sin flock från den andra!! tror det ökade förståelsen för att ta det lungt också för hade hon havaii-flankat (slagit över i flankingrörelserna) där så hade vi tappat fåren. Tjoho igen!!


När vi senare cirklade igen slog hon inte över en cm utan var mitt i prick rätt för att hålla flocken. Hon sänkte farten när hon var på väg in mellan flockarna och kände av var draget var och var hon behövde stanna! Så coolt!


I de sista två delningarna såg jag samma sak. Hon kom in på in men liksom kände av situationen och stoppade upp innan hon fortsatte ta kontroll över sin flock! *gåshud*


Vi gick också fram och tillbaka en hel del mellan flockarna med look back. Där behöver massor av träning fortfarande men mot slutet kunde hon faktiskt släppa flocken bakom sig och börja gå trots att hon inte direkt såg den andra flocken. Mer träning mao!


Efter kvällens träning lever hoppet om att vi inte ska göra bort oss totalt på de IK 1:or vi anmält oss till ;-)




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards