Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 2 september 2014

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 2 september 2014 21:15

Nu är det dags! Jag måste verkligen verkligen ta tag i det här problemet jag har med att inte vara så bra på separationer! Nu när det är högaktuellt för mig måste jag verkligen försöka fölikas med att separationen är oundviklig och att jag måste ta mig igenom den på bästa sätt. Ska man tävla IK 1 måste man kunna dela, separera fåren i två grupper, skilja av de får som ska delas ut slita isär en flock till två! ;-)


Jag har nu haft precis två egenhändigt ihopsatta träningar på detta och den största bristen i vårt team är inte Trolla utan JAG..


Enligt reglerna ska föraren skapa en lucka.. och där tog det stopp.. Hur i helsike ska det gå till. Ja alltså gå in i flocken och putta isär fåren går (det är jobbigt och blir inte alltid enkelt) men på tävling får man ju inte röra fåren?! hjälp!!!


Igår provade jag med att lägga Trolla nära och sedan försöka skapa luckan det gick inte alls.. Lade henne långt bort och försökte igen det gick inte mycket bättre.. När Josse kom för att rädda upp situationen delade de sig!!! Men hallå! Varför gjorde de inte det för mig? Även Henric kunde komma till min undsättning och fick flocken att dela sig. Men själv.... :(


Det var dock en väldigt nyttig träning för Trolla att gå från "hjälpa till" att hålla ihop flocken åt matte som stampar och flaxar så de nästan smiter iväg till att förstå att när matte beter sig sådär vill hon inte ha min hjälp.. jag ska bara leka vägg utan att hämta tillbaka eventuella utbrytare. 


Med Henrics hjälp skapade vi till sist två grupper om tre får i varje och kunde putta isär dem tillräckligt för att ha en lucka stor och tydlig nog för Trolla att kunna komma in i. Tjoho!! :-D Första gångerna sökte hon huvuden och att få samla ihop igen men snart fattade hon att tittade hon på huvudena fick hon inte gå mer.. då fick hon ett ligg och när hon förvirrat tittade på mig ett nytt inkommando. Sedan fick hon hålla isär flockarna en stund innan jag med ett bryt placerade henne på ena sidan mittlinjen mellan fåren och själv tog mig till andra..


Hagen var så pass liten så de första gångerna jag gjorde det så försökte fåren omedelbart sticka tillbaka till varandra. Super träning för Trolla att då på nytt gå in i mitten och stoppa upp den gruppen som avancerade mot den andra. Vi gjorde flera sådana och det kändes som att Trolla fick förståelse både för kommandot IN och för riktningen, vilken grupp hon skulle jobba på efter hon kommit in!


Efter några sådana hade fåren fattat. Då stod de i varsitt hörn av 25:an och ville inte ens försöka gå ihop. Då ryckte Henric in igen och puttade den ena flocken mot den andra så att Trolla fick något att aktivt jobba på. Mycket nöjd med kvällens träning. Imorgon ska vi få en riktig lektion i delning. Hoppas nu vi inte gjort alltför mycket fel hittills. Lena sa att vi skulle börja utan hund och det låter som en MYCKET bra ide tycker jag :-D


Vi inledde kvällens pass med lite fösning. tog sikte på olika stenpar och fick Trolla att putta dem igenom där. Nyttigt. Inga direkta avstånd så det blev inte så långt och rakt men ändå nyttigt att jobba med styrningen för att riktigt öppna upp Trolla i huvudet. Det blev några fösningar snett mot men förbi mig som var jättenyttiga, inte tänka balans utan lyssna och acceptera mattes satta riktning! :-D Ett par visslor la jag in också precis i början men det blev så mycket nytt idag så visslan förpassades till fickan och får vackert vänta tills alla dessa nya saker börjar sätta sig...


Flytt mellan hagar fick hon också göra då Lisa var med med Flash och hon vill inte träna i den större hagen utan i 25:an. Det gick ganska bra trots att Trolla var trött när vi skulle flytta.


Lisa och Flashen har utvecklats massor! Fint och lungt i hagen!! Duktiga! :-D


Längtar redan till mimogon kväll!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards