Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 4 maj 2011

Vilken underbar stad det är!! Massor av gamla vackra byggnader och kyrkor och riktigt mysigt att vandra runt i sataden. Faktiskt ganska lite biltrafik i de mer centrala delarna medan häst och vagn dock var ett stående inslag!


Från flyget lyckades jag till slut trassla mig fram till tågstationen (en enda blå skylt brevid järnvägen..) och kunde den vägen ta mig in till centrum i Krakow. Från stationen valde jag att gå till hotellet och på vägen passerade jag flera brödförsäljare som förvarade brödet i en glasvagn som man kunde handla från. I en av vagnarna hade en duva letat sig in och satt och pickade i sig smulor. Jag blev en aning tveksam till att köpa sådant bröd efter denna incident.. (Tog lite bilder med mobilen, ska försöka lite senare att föra över dem hit..)


Eftersom jag kom fram relativt tidigt första dagen så fick jag chansen att vandra runt en del och se staden under eftermiddagen. Jag fick sällskap av en bulgariska som hette Mira som skulle gå samma kurs som jag och vi gav oss först av till Wavelhill där det låg både ett slott och en katedral. Slottet hade hunnit stänga för dagen men Katedralen hade öppet ytterligare en timma så vi bestämde oss för att gå in. I denna kateral har de genom århundradena begravt massor av kungar och drottningar och deras sarkofager kunde man beskåda om man tog turen till kryptan så det gjorde vi förstås. Även Polens förra president (som dog i en flygkrach förra året) hade (efter mycket stridigheter) förärats en sarkofag nere i kryptan.


Kryptan var kylig så vi letade oss ut i solen igen och tog oss vidare till de judiska kvarteren. Synagogor var och varannan meter kändes det som, men en i varje kvarter är definitivt ingen överdrift. Torget i mitten var riktigt mysigt och jag återvände andra kvällen och åt där på resturang Gallimattias. De hade jättegod mat och väldigt bra service så de är väl värda ett besök!


Efter de judiska kvarteren återvände vi till inkvarteringen (Dom Aplikanta) för att höra med dem om den middag som utlovats i våra hemsända papper skulle bli av. Det skulle den inte för den kände de inte alls till (felskrivning). Med oss därifrån ner mot stan igen fick vi två tjecker. Vi fyra vandrade sedan runt i de äldre delarna av Krakow för att hitta en resturang att äta på. Vi hamnade till slut efter polska rekomendationer på resutang (fritt översatt) Mormors hallon.


Jag lyckades med bedriften att beställa in något relativt oätligt som skulle vara någon slags kött. Vilket det förmodligen hade varit innan de fullkommligt sönerkokt det så att det var torrare än torrast och föll i smulor när man åt. Till detta serverades potatismos och pepparrot i massor! Suck. Nåja vi avslutade middagen med efterrätt och sedan var även jag mätt. Ostkakan var suveränt god!


Hela onsdagen spenderades i föreläsningar och gruppdisskussioner. Mycket matnyttigt för en jurist på miljöområdet som jag. Massor som jag kommer ha nytta av i jobbet.


Till kvällen hakade jag på två finska jurister och eftersom de inte hunnit se Krakow dagen innan gjorde vi delar av samma vandrig igen, Wavel (fast utan besök i katedralen då denna liksom slottet var stängd) och Judiska kvarteren med middag på Gallimatias. Tackar min lyckliga stjärna att jag inte gått med Mira och de som gick ut med henne då två i det sällskapet kom hem betydligt fattigare och den ena blev förutom en stor summa pengar av med allt inkl pass biljetter mm. Trist med stölder och ännu tråkigare var bemötandet på polisstationen då polisen, trots att de kunde peka ut den som troligen var tjuven, inte alls var intersserade utan istället skyllde på dem som blivit bestulna och menade att skyll er själva! 


Även torsdagen hade vi föreläsningar och mer nyttiga och trevliga disskussioner. På Kvällen lyckades jag på nytt slå följe med personer som inte hunnit se alla delar av Krakow så det blev ytterligare en vandring till Wavel och därefter rundvandring igen i de äldre delarna av Krakow. Vårt sällskap var tolv personer stort och det var tio olika nationaliteter representerade vilket var underbart roligt. Det var hög stämning och vi åt alla minst förrätt och huvudrätt, några tog efterrätt och kaffe på maten. Därutöver dracks det friskt av vin, öl och drinkar och shots och trots det så betalade vi knappt tvåhundra per person.


Mest uppmärksammad blev vårt italienska sällskap som förutom samma förrätt som mig, svampsoppa i bröd (ja i bröd!!) beställde friterade pirogi, som också dessa serverades på bröd (en stor brödtallrik i storlek som en rejäl pizza och den var inte tunn som en pizza och hade dessutom rejäla kanter, gissar att det kan ha varit 700 g bröd) och ytterligare en huvudrätt bestående av kött och potatismos och sås, och även en separat sallad, och till sist ytterligare en huvudrätt som jag faktiskt inte ens vet vad det var för något. Imponerande nog åt han allt utom 3/4 av brödet under pirogina!!!!! Hade killen varit enorm kanske jag hade förstått det men han var inte ens särskillt överviktig?! Han medgav dock att det blivit en aning mycket mat!


Det var ytterligare en toppenkväll!


På fredagen vardet bara halvdag med föreläsningar och sedan delades det taxi till flyget och jag spenderade mina sista sloty på en liten krakowdrake som numera pryder min namnskylt utanför mitt kontor.


Trist att resan är över men sååå underbart att vara hemma igen och kunna pussa på man och barn obegränsat! eller obegränsat är det inte så mycket för de protesterar lite när jag inte vill sluta.. nåja det är smällar man får ta! ;-)










Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards