Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 18 juni 2010

IK 1 på Öland

Jaha jag hade ju anmält till ytterligare en IK 1:a så ikväll packade vi in oss i bilen och for till Öland. Till skillnad från sist så var tävlingsplatsen TORR :-D och det enda som kunde ställa till det banmässigt var väl alla småbuskar som finns på Ölands Allvar.


Jag var där från start då Sofie skulle starta som nr 3 och vi samåkte. Man blev en aning deprimerad när man såg första hundarna gå. Det stod snabbt klart att fåren sprang om hunden sprang! och mina förhoppningar sjönk genast. Ting springer som bekant om fåren springer så jag väntade mig lite high chaparall på banan. :/


Skikade höger och hon satte av. Kände att hon drog in för tidigt och lade in ett extrakommando vilket hon tog och slog ut bra. Hon stannade dock kort och gjorde något slags upptag. Nytt höger från mig och där någonstans tappade jag helt koll på hur hon var i förhållande till fåren för på något sätt hamnade hon mitt i den och de flesta fåren hamnade bakom henne och hon skar.. Eftersom fåren inte startat räknades det som att hon skar hämtet och inte korsade fårens väg = 1p kvar i utgången. Märkligt för jag upplevde att hon var rätt djupt bakom när hon plödsligt var mitt i gruppen! hade behövt någon där för att få svar på hur hon gått där egentligen för som sagt jag såg inte alls att hon var så nära..


Därefter kom hon bakom fåren igen och gjorde denna gången ett riktigt lungt upptag. Enda man kan klaga på är att det tog lite tid (hon smyger såå långsamt bakom) men rakt och prydligt blev det. Fåren som sprungit massor för de flesta andra hundarna ifrågasatte Ting mycket när hon kom och det kan väl ha tagit en minut (kändes som två timmar) för henne att få dem att starta.


Sedan gick de riktigt fint några tiotal meter mot grinden innan Ting vid minsta tillstymmelse till utbrytningsförsök hos fåren fullständigt tappar huvudet och RUSAR mot dem! Ryter i och hon dämpar sig fint men det går bara i ytterligare tio meter eller så så gör hon en ny rusning! Då tröttnade jag och lämnade pinnen och rusade morrande mot henne. Oj sa hon och skärpte till sig rejält. Hon hämtar dem fint resterande 50?m och vi driver dem prydligt av banan :-D


SUCK! MEn jag måste nog vara hård mot henne! Hon får inte tappa huvudet. Även om det är tungt att få igång dem och hon fixar den pressen så måste hon orka jobba vidare därefter utan att behöva rusa av sig!


Någon som har några tips om hur man får bort det? Tänker själv att det kanske kan vara bra att träna på oinvallade djur (som ifrågasätter henne av nyfikenhet) där hon får jobba långsamt länge och sedan ha lina på för att stoppa alla rusningar som kan komma då hon vunnit koncentrationsstriden?


Många var det som bröt idag och fåren var kanske inte de lättaste men för mig och Ting sprang de inte åt alla håll så nåt får man kanske vara nöjd med även om jag gärna sett att Ting orkade hålla focus längre..


Dessutom får vi träna mer hämt! Hon gick ju inte alls upp kl 12.. kan det bero på att vi sista veckan tränat mycket stopp på vägen ut för att hon ska hålla huvuet öppet även där? Det var inte riktigt likt Ting iallafall (joo så som hon gjorde för ett år sedan men vi hade ju fått bort det trodde jag!!)


Jaha bara att åka hem igen!


STORT GRATTIS till Louise som vann med sin Mara efter en fin stabil runda!! :-D Det såg liksom lätt ut när ni gick!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards