Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 14 juni 2010

Jösses va tiden springer iväg. Har inte hunnit uppdatera mig på datorn på flera dagar nu. Louise och jag fick till ytterligare ett träningspass i förra veckan. Vi åkte hem till Lena och lånade hennes får - TACK för lånet :-D


De var mycket lättfotade och Ting tappade allt vad flanker hette! Jag sa hö och hon sa glöm det matte! Jag håller dem här annars sticker de!


När jag krävde hö glömde hon släppa fåren först så de drog som efter avlöning så fort hon vek minsta lilla! Tog en bra stund innan vi fått Ting att fatta att hon gjorde fel! Tror vi behöver träna mer på sådana får! Fålla i med dem var det svåraste jag gjort i vallväg tror jag :-/ När vi åkte hem var vi både myggbitna och rejält trötta både jag och hunden.


Fler pass hanns inte med för på fredagen var det studentfirande för hela slanten. Min kusin tog studenten och jag och barnen åkte till skolan vid utsläpp och spenderade sedan em hos Lillafarmor där vi studerade olika ekipage med tutande studenter :-D Emelia ville också få blommor och klä sig så fint sa hon ;-)


Kvällen blev det mer firande och god mat hos Kusinens familj.


Lö morgon packade jag och två barn in oss i bilen och for norrut. Dags för IK 1


Det var en hemsk upplevelse att ta sig från parkeringen den låååånga vägen (åtminstone om man är tre) till tävlingsbanan. MEd barnvagn var det inte det lättaste jag gjort då "vägen" dit var mer lera än väg och på sina ställen var leran en dm djup..


Efter vad som kändes som ett rejält pass på gymmet var vi äntligen framme vid tävlingsplatsen. Den var faktiskt helt ok! Ingen lera och även om fältet var delvis vått så gick det helt ok att vara där och även att tävla där. Tyvärr var vädrets makter inte på vår sida och Amanda kröp ihop ovanpå min täckjacka under en filt och visade sig knappt alls på hela dagen! Melina däremot var den enda som man såg på hela dagen! Strålande glad i sin vagn tyckte hon det var en häftig lek att vinden blåste på henne så att hon tappade andan ;-)


Det var ett ganska långsmalt område med drag rejält åt vänster. De flesta skickade höger men jag kände att jag borde skicka vänster dels för draget och dels för fältets utformning. (var rädd att fältets form skulle tryca in Ting för tidigt så hon kom för nära fåren..)


När fåren före oss gick av banan gjorde Ting sitt bästa för att se vart de tog vägen och trots att jag stått bakom domarens vagn fick jag hjärnsläpp och fick för mig att hon inte skulle gå till fåren hon sett utan sätta av ut bakom fältet för att hitta de andra. så ståendes vid pinnen ändrade jag min plan och skickar Ting höger. Hon sätter sin vana trogn högsta fart ut över fälten mot fåren och även om bågen är bra och hon slår med huvudet för att kolla av fåren så sticker de samtidigt som jag ropar stanna åt Ting.


Jaha säger Ting stanna fast fåren springer det har vi tränat på så hon stannar :-/ Just då var det inte det mest idealiska typ för fåren vill inget hellre än dra!


Skickat Ting efter och hon tappar huvudet! (dumma mig skulle brutit där och då!!) Stoppar dem och kommer sedan med dem i flygande fläng över fältet! Hon får och jag är alla lite uppe i varv och även om vi får dem runt mig åt rätt håll så är det inte mycket vallning över det hela mest stopp fram varpå Ting får sätta fart rejält och springa ikapp de flyende fåren :-( GRRRR När ska jag lära mig att i den situationen bryta eller KRÄVA att hon går trots flyende får. Första benet har fåren flytt förbi och även förbi grinden innan det har hunnit lugna sig något. Andra grinden prickar vi ok :-) Hon får sedan hämta fåren (minihämt) då drivningen går 180 grader rakt bakåt från första grinden och jag är lååångt efter efter fösningen.


Fram tll fållan går det faktiskt ok men fållan klarade vi inte riktigt av. Jag höll inte min sida ordentligt och missade att det fanns en lucka mellan mig och fållan där ett av fåren smet ut.. Bara att gå bort en bt och börja om. Höll inte huvudet kallt där och plockade bort dem ordentligt så andra försöket gick ändå sämre. (mitt fel!) Tredje gången gillt plockade ut dem rejält och då gick det även att få in dem.


Under detta arbetet hade Ting begripit att hon var tvungen att hålla rejält avstånd för att fåren inte skulle springa så det gjorde hon med korrigerande bort från mig om hon kom för nära.


Dags att dela. Flera gånger kom hon för nära och fåren sprang förbi mig. Till slut fick jag bort henne men då fick det till följd att när jag lyckats dela fåren och skulle kalla in Ting var hon aldeles för långt bort för att hon skulle ha en chans att komma in. Jag kallade faktiskt inte in Ting en enda av gångerna jag fick luca då det inte var lönt! :-( Poänen tog iallafall slut där.


Resultatet är inte direkt något att skryta med med det kaos som var och så mycket som vi var av linjen så är jag förvånad över att vi fick poäng överhuvudtaget.. 41 p blev det iallafall.


Bara att packa ihop pinalerna och ge sig av genom leran igen med vagn och barn.. phu! Em tog vi en tur till smålänningen och köpte lite billiga kläder. Vad sägs om tex en badräkt för 19:90!!! :-D


Louise hade en kamrat i trakterna och jag två barn och hund fick också bo där! Tack snälla Cissi för trevligt sällskap och toppenboende! God mat gjorde inte kvällen sämre!


Dag två var vädret iallafall bättre! Lersörjan på vägen dit var det tyvärr ingen skillnad på! Dagen till ära var utställspunkten flyttad 50? meter närmare utsläppet (dit draget var) så idag skickade jag VÄNSTER! Dock hade Ting inte tid i utgången att känna av draget så när jag (då jag inte heller tänkte längre) stoppade henne kl 12 stack fåren mot utgången! Suck känns det igen? Ting tog dock ett höger och gjorde en fin flank som fångade upp dem meter från utgången. Där ställde hon sig i ett skitsnyggt upptag och började slowmotionsmyga (så som hon gör när hon är som allra bäst) Det brukar ta en stund (minut?) innan hon fått fåren på andra tankar och de vänder men det brukar gå. Vi fick dock aldrig veta om det hade gått för domaren bröt oss och menade att hon nog inte skulle fixa det då fåren var för nära utgången och han räknade dem som tappade. Bara att kalla in Ting som tog mitt bryt och förvånat kom springandes över fältet.


Det var många som i likhet med mig fick problem med det starka draget mot utsläppet vid hämtet. Skönt att inte vara ensam. Domaren menade att jag borde skickat höger alternativt att jag skulle stoppat henne kl 10! Ja om jag tänkt tanken kl tio kunde jag gjort det! :-D Men jag trodde att hunden "alltid" skulle upp kl 12.. :-/ Visst kunde Ting ha kännt av draget men som sagt jag får ta på mig en del då jag inte insåg att man "fick" stoppa kl 10.. stannar gör hon för det mesta  


Många många hade stora problem med draget. många tappade djuren och en del lyckades få dem tillbaka på banan men med stora poängtapp.. Flera med mig trodde kl 12 var helig och gav extrakommandon då hundarna stannade kort i draget bara för att sedan konstatera att det varit ett korkat drag då djuren drog så fort hunden passerat draget för att fortsätta till 12..


Man lär så länge man lever.


Bara att packa ihop allt igen och åter ge sig i kast med den kilometerlånga prommenaden genom leran Suck..


Hemresan gick som en dans med sovande barn i bilen :-D


Jag kom hem lagom till slutet av lunchen hos farmor och fafar. Mormor var också där och vi fick födelsedagstårta till efterrätt! Amanda fyller ju år idag så vi började fira henne lite redan igår :-D


Imorse sjöng vi för henne och hon fick frukost på sägen. Mest uppskattat var dock paketen vi hade med oss! Nya törnrosaklänningen åkte genast på och sedan klädde även Emelia upp sig i sin askungeklänning och vi hade bal här imorse hela familjen :-D







Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards