Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 8 juni 2010

Igårkväll hade vi träningstävling i Öljesjö. Vi packade in oss tre förare och fyra hundar samt Melina i bilen och åkte söderut. Ylva fick följa med med avsikten att kolla av var vi stod och vad vi behöver träna. Hon blev först ut av mina hundar och Jag ställde henne på 100 m medan jag själv vandrade upp till närmare 50 m. Skickade Ylva som gick ut ok och snävade något men ändå ok. Upptaget var fint men det var ungefär det som gick bra. Hon fick inte fåren (tre lamm och en tacka av köttras) att flytta sig! Hon gick aldeles för nära (vi pratar cm!!) och stod sedan frusen där och kunde inte gå frammåt för där var fåren och bet inte ifrån vilket hade behövts.. Dödläge fullständigt. Ett par gånger tog jag bort henne och började om och ibland flyttade de sig men när hon kom för nära låste fåren och vände upp. Problemet var att så fort fåren veck någon cm så gick Ylva fram och täppte till mellanrummet och det fick till följd att fåren inte vågade gå frammåt! Hopplöst. Valde att bryta i ett läge då hon faktiskt fick fåren att flytta sig. :-/


Ting gick betydligt bättre till att börja med. Full pott på utgången och full pott på upptaget men sedan blev det snabbt sämre. Fåren (som flyttade på sig!! ;-) ) drog mot utsläppet och Ting satte efter och tappade huvudet. Efter det gick hon i princip aldrig ner i tempo! Fåren sprang hit och dit och Ting hängde på! Till mig kom de alla i ett rasande tempo och Ting tog inga stopp överhuvudtaget!!! GRRRRR


Fösningen blev inte någon fösning då fåren tog alla tillfällen i akt att sticka så långt de kunde så det var bara att lägga ner! Lite drivning blev det och till slut också fålla in och ut. Även en delning fick vi till men först efter fyra fem försök :-/ suck! och jag som anmält till 3!!!!! tävlingar! Kändes inte riktigt helt genomtänkt :-(


Hem körde vi igen med en en aning depprimerad Anna som dock försökte hållla modet uppe genom att focusera på det som gått bra.. UTGÅNG och UPPTAG :-D


En plan tog form.. Hem till Mia idag på fm och tränade hämt. Skickade på fullt djup och sprang sedan samtidigt med Ting för att möta upp och stoppa ALLA uppdrivningar av tempot! Gick superbra! Trots att Mia har får som rusar till föraren vid minsta antydant till hund bakom dem så fick jag (dock efter ett par tillsägningar) Ting att GÅ lungt bakom! Andra omgången hos fåren gjorde vi samma med mycket bra resultat! En polett trillade helt klart ner! Hon fick också cirkla hela varv runt och sedan tårtbitar med stopp och fram på massa olika oväntade ställen. Superduktig var hon :-D


Ylva fick in och driva och flytta djur och det gjorde hon bra :-) Ett par korta hämt fick hon också göra med focus på avstånd!!! Svårt med henne för tillsägningarna får inte bli för hårda då går hon helt bort från djuren.. Hon kommer dock tillbaka så fort man släpper på trycket på henne.


Sedan ringde Louise.. Åka en ny vända till Öljesjö?? borde kanske inte men så klart!!!!! :-D Vi packade in oss och gav oss av och åt lunch på vögen och sedan blev det em i vallhagen med!


Ylva fick fortsätta flytta djur (idag gick de bra men då valde vi pälstackor) och göra några kortare hämt (med toppenfina bågar) och sedan driva driva driva och något kort fös. Hon gick jättebra idag! :-D


Ting fick börja med att fösa i lina! Runt hela fältet (1,5 km?) och mot slutet var hon märkbart trött. Ville hela tiden ligga åt höger och vägrade ta vänster och plocka upp de djur som halkade efter. :-/ Hon var rätt duktig men tappade mycket när tröttheten satte in.


Nästa gång hon skulle ut började vi med hämt. (jag sprang upp och mötte på ca 75 m) Skitsnyggt men jag hade lite svårt att vara tyst när hon gjorde sitt upptag (tyckte det tog tid och trodde hon fastnat som Ylva igår) men fick veta efteråt att hon smugit sååå fint och att jag borde hållit käft helt enkelt!! När hon ökade lite bakom fåren morrade jag på henne och hon dämpade sig fint! framdrivningen gick lungt och fint ;-) När vi kom ner tog hon fåren runt mig men sedan lyckade vi inte få till fösningen. Bröt när det gick hyfsat bra.


Fick tips av Louise om att Ting låg för nära vid fösningen och bestämde mig för att ta hjälp av linan. Skickade på nytt hämt (andra hållet, mötte upp på ca 100 m) och fick ytterligare ett fint LUNGT hämt! Ting tog fåren runt mig och sedan åkte linan på och hon fick fösa och nu gick det bara såååå bra! :-) med linan till hjälp kunde jag slappna av och ställde krav på att hon skulle GÅ (jösses så svårt hon har för det!) och plödsligt gick fösningen toppen och den blev nästan helt rak också!


Vilket träningspass det blev!! Helt underbart! Nu känns det inte helt avlägset att tävla igen :-) Louise vill ner igen to kväll men vi får se....


Någon mer träning ska jag försöka få till i veckan! hoppas jag




  





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards