Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 1 juni 2010

Ting hemma och vallning

Igår hämtade jag hem Ting. Hon hade skött sig fiftyfifty i helgen. På lördagen hade hon gjort ett bra lopp men gått för tidigt på gungan och hoppat A:et. Balansen hade dock varit snygg. Josse kunde dock bekräfta att hon rört sig jämsides med Ting på A:et och det är något jag är försiktig med då hon ofta hoppar i just det läget. Vi tränar väldigt lite A så det känns ok med avhoppet där med annan förare. I torsdags tränade jag att få upp farten lite på vippen och det kanske gjorde att hon stack tidigt där, svårt att säga. Tiden i loppet hade dock varit konkurrenskraftig vilket är kul att höra :-D


Söndagen hade Ting varit en helt annan hund. Något hade hon hört som fick henne att skaka i tältet före loppet och på banan hade hon sprungit runt lite som en vilsen och tagit hinder lite slumpvis. Tror Josse hade samma känsla som jag har ibland och då kallar jag det varannanhindershunden.. :-/


Laget diskade sig bägge dagarna. :-( Med tre hundar är marginalerna små.. (Tex har haltat för några dagar sedan så han fick avstå tävlande.


Igår hämtade jag hem Ting och jag höll mig ända till idag innan jag gav mig av till vallhagen ;-)


Ylva Ting jag och Melina åkte direkt efter avlämning på dagis hem till Mia och lånade hennes träningsfår. Det regnade rätt mycket när vi kom fram men har man kört dit med barn och hundar så skiter man i vädret och tränar ändå! Ting fick börja och hon gick på ett fint hämt på ca 100-150 meter. Sin vana trogen satte fåren kurs och högsta fart mot närmsta människa =mig men när de närmade sig blev de osäkra för jag hade ett skitläskigt paraply i handen :-D det gjorde att resten av träningspasset flöt riktigt bra :-) Vi drev en del och jobbade med attityd sedan föste vi med grind som mål. Märkligt att det är så lätt att driva rakt mot grinden ända till man är ungefär tio meter framför den då blir det alla möjliga fel! Överflankeringar, stopp och tjuvrusningar! Är det för att jag spänner mig eller blir fåren motsträviga när de kommer till en grind eller vad beror det på?


Vi delade även flocken och i och med paraplyt så var fåren inte så klistriga på mig och det gick fint att skapa en lucka att dela i. Därefter jobbade vi med det narturliga draget mellan flockarna och skapade en "grind" av mig och Ting där vi släppte ett får i taget. Gick sååå bra ända tills vi bara hade tre kvar då blev det för svårt att få loss ett! Antingen slängde sig den nästan lösgjorda tillbaka (över både hund och paraply..) eller fick jag inte loss ett utan alla tre drog i hög fart.. Ting var dock med och gick på mitt kommando fint runt i flank och stoppade alla tre rymlingarna.  


Häftigt att se att hon kunde focusera dessa tre och skita i resterande flock då hon skulle hämta tillbaka :-D Vidare supernöjd med att hon behöll huvudet när jag bad henne hämta dem! Hon hade stått och focuserat länge och då brukar hon slå över och göra fula inrusningar men inte idag :-D


Till slut kände jag dock att jag gav upp om att försöka splitta de tre och när jag i det läget kallade in Ting kom den där tjuvrusningen.. :-( Då ville jag ju inte sluta utan hon fick på nytt stoppa och plocka tillbaka de tre (som naturligtvis dragit iväg som en avlöning när Ting rusat..) och när hon gort det mötte jag upp henne mellan flockarna innan hon fick sitt brytkommando. Då kom hon till mig fint. Vi avslutade med att skicka henne att hämta den stora flocken och på så sätt återförena alla fåren igen. Tycker hon var duktig idag!


Ylva då. Vi tränade drivningar och jag var rätt hård mot henne om hon började flanka för mycket. Hon ligger gärna nära djuren och tappar då överblicken och då kommer flankeringarna in.. Satte press på henne att hålla sig längre ifrån djuren och då la hon sig flera gåger och sa typ ok om jag inte får så sköt det själv då! Snabba fram så fort hon ville lägga sig fick henne dock på benen igen och snart började hon fatta vad jag ville och anpassa avståndet en del. Kändes som ett ok pass. Hon fick även fålla in en gång vilket gick som en dans då fåren är lättfållade. Ylva ska dock ha kred för att hon köpte övergången mellan drivning och fålla in :-D


När vi vallat färdigt hade regnet slutat.. rätt typiskt eller hur! :-D


Har anmält till inte mindre än tre IK1.. Ska bli spännande och se om vi kan och bör tävla Det blir ett bra test för att se vad vi behöver träna för att gå vidare nu.


Tings fråndrivningar har fungerat bra även på femtio meters håll så egentligen är det väl mycket sådant vi behöver träna samt stabilitet i crosser där hon gärna vill glida upp i balans även om det blivit bättre. Kul ska det bli iallafall!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards