Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 27 september 2010

Ny tävling och sedan lite på riktigt också

I Söndags var det återigen tävlingsdags. Denna gången var det Nybro som hägrade. Icka fick följa med eftersom hon var anmäld då jag lurats till det av AFBV som gått ut med infon om att SBA skulle avgöras i Nybro. Att SBA sedan fick kalla fötter och ändrade sig (trots medling av mig och fullt sammarbete från Nybros sida) gjorde att jag stod anmäld till en tävling jag inte var intresserad av att starta i.


Pengarna tillbaka kunde jag inte få eftersom Icka var fullt frisk :-(


Personen som stod bakom felinfon samt återkallandet har sagt att hon ska ersätta mig för de utlägg jag haft på grund av att jag blev lurad.. Vi får väl se!! Tror det när jag ser det..


I vilket fall så fick Icka hänga med.. Hon blir sååå lycklig över att få köra men har ju inte varken tränat eller tävlat knappt alls sedan ett och ett halvt år tillbaka så kraven ställdes därefter! Vi skulle leka lite på banan för konkurrera kan hon inte i de sammanhangen.


Kollade in PM och såg att klass tre och ett startade och lutade mig nöjd tillbaka då Ting och jag skulle få sovmorgon!


Efter sovmorgonen packade jag in mig Hundarna och Melina i bilen så att vi skulle vara där i GOOOOD tid. och det var vi också.. om jag bara hade tävlat Ting.. Hallååååååå Icka tävlar u klass tre!!! Igen sovmorgon!


Kom på det i rondellen före klubben då kl var 9 och första start skulle gå av stapeln! Fick fram PM och ringde Jens och förklarade hur förvirrad och tankspridd idiot jag var och bad honom om en chans att få starta iallafall och snälla Jens fixade det åt mig! En kort banvandring och sist i klassen fick jag gå.


Inte för att det hjälpte.. stressad till tusen packade jag ur Melina, vagn Icka osv och började rasta och värma henne samtidigt som jag höll mig nära banan för att försöka memorera nummren innan min korta banvandring. Gick sedan två och ett halvt varv på banan och sedan in.. Icka missade slalomingången som var djävulsk.. och lite senare diskade vi oss på nåt..


Direkt efter vår start byggdes båda banorna om och på den ena gick AG3 och den andra HO2 med banvandring samtidigt.. De förstod dock problemet och fixade snabbt dubbla banvandringar i kl 3.. men två banor i huvudet fick jag ha..


Phu


Ting startade som nr 6 och gick riktigt bra fram till en tunnel där fel ingång skulle tas.. Jag kallade på henne och hon gick in rätt! Nästan.. för då sa jag BRA!!! och hon vände och när jag skickade igen så tog hon den andra ingången :-( MITT FEL!! Jaja sånt är livet. När hon sedan missade ingången i slalom två gånger gick jag av banan..


Icka hade start 30 på den andra banan.. jag hann trycka i Melina lite mat innan det var dags att ta sig an den klassen. Phu! Icka gick riktigt bra (för att vara hon) tror vi fick en vägran och sedan hoppade hon både balansen och A:et (konstigt.. knappast utan träning och utan att jag sa "ner", ville inte kräva det utan träning)


I mål kom vi iallafall med femton fem :-D


Sedan hann jag för första gången på hela dagen andas!!! Phu! Hann sitta ner en stund innan de byggde om på nytt till AG2. Jösses så effektiva de var! Hade typ önskat att de inte var det så man haft tid att focusera nåt någonstans..  


Ting gick faktiskt riktigt bra i agilityloppet.. hon rev tyvärr ett hinder men det var allt och tiden var den bästa i klassen. Balansen och 180graderssvängen därefter till slalom var fantastisk! Tom. domaren letade upp oss efter loppet och berömde svägen och beklagade rivningen i ett så fint lopp :-D Vi kom faktiskt femma och fick en rosett med oss hem.


Sist på dagen och nu pratar vi tolvtiden!!!!!! hade de byggt om till Öppenklassen. Ytterligare en kul bana (alla banorna var roliga även om Ag 3 var i svåraste laget för en otränad 10årig malle) och Ting gick faktiskt bra här med.. men hon fixade inte slalomingågnen alls.. den var svår (men inte sååååå svår) och hon siktade INTE alls!!! :-( Tog om och då satte hon ingågnen och resten av banan gick fint! :-D Många mer rutinerade än vi gjorde bort sig på både det ena och det andra så det kändes fint. Även i denna klass blev vi femma och kunde ta med ytterligare en rosett hem! Tjejerna fick varsin! Superlyckliga ;-)


Sammanfattningsvis så behöver jag inte stressen.. då går det dåligt för oss! Ting går riktigt bra när jag är focuserad och jobbar rätt.. Slalomingångar behöver vi repetera för de var inte helt bra i helgen!


Lite på riktigt blev det idag.. inte agility då utan vallning! Svärfar är ensam hemma liksom jag så när kor 16 st och en tjur (alla oinvallade) rymde ur sin hage och han genom att locka inte lyckades få dem hela vägen tillbaka så fick jag och Ting förtroendet att rycka in! Ylva fick också följa med!


Ting hjälpte till att samla och trycka dem genom öppningen över bäcken. Det tog lite tid och krävde en del tålamod samt en del mod då några kor valde att ifrågasätta Ting först. Hon nafsade efter någon men stod sedan kvar och korna valde att vika! Duktiga tösen.. Hon hade även STORT tålamod med dem som stod still och tvekade. Väntade ut dem och tog bara ett och annat steg fram mot dem för att övervinna dem! SÅÅÅ duktig!


En stod längst bort och medan Ting trycte på de övriga fick Ylva hämta den sista.. Det gjorde hon och sedan jobbade de fint tillsammans bakom ända till telefonen ringde och jag blev tvungen att svara.. (det var Johanna som passade de två stora tjejerna så det behövdes tas.. ) När jag inte sa några kommandon gick Ting upp i balans vilket blev fel håll en stund.. Det löste sig dock så fort jag kunde avsluta samtalet (visdom.. valla och telefon går inte bra ihop..)


Tack Johanna för barnvakt en stund så att jag kunde hjälpa svärfar! Sååå roligt att få jobba på riktigt med Ting! Älskar varje tillfälle!!


En fundering var dock att jag tog med pipan i avsikt att kanske lägga till den för att börja lära in den.. det gick dock inte.. fick liksom aldrig tillfälle att ens prova då det hela tiden behövdes kommandon för att hålla Ting på plats (för länge sedan vi tränade=massor av uppdämd energi som ville få utlopp.. lite som att hålla i ett vattenfall.. Jag fick liksom hålla och dämpa hela tiden och att då fumla med en pipa gick liksom inte.. Hur gör man för att byta till pipa?? Tips mottages tacksamt.











 
 
Thereze m Kate

Thereze m Kate

30 september 2010 13:02

Hej! Verkar ha varit en rolig helg i Nybro. Jag har hållit mig till tävlingarna i hemmatrakten. Ska till kristianstad och Åhus - ses vi där?!
Ha det gött och lycka till med Tingeling! Ni är så duktiga.

http://www.gooddog.se

Anna med Icka, Tingeling och Trolla

30 september 2010 21:49

Nix det blir Jönköping o ettårskalas fõr minstingen. Årets sista tävling troligen.. :-(

 
Ingen bild

Sofie

30 september 2010 21:00

Jag bärjade lägga in pipan i träningen med pipa först och röstkommande sen. Det tog tid innan Dino fattade pipan men till slut funkade det och nu går han mycket bättre nar jag har den med än utan trots att vi bara har ligg och framåt. Hälsningar Sofie
ps.nu har mina grindar kommit och den halta tackan är bättre så nu tänkte vi börja träna igen ds.

Anna med Icka, Tingeling och Trolla

30 september 2010 21:51

Det var nog lite så jag tänkte menn vill försöka hitta situationer där hunden vill göra rätt.. kommer gärna och tränar. När passar det?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards