Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

mer vallning, KM och kurs

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 16 augusti 2010 09:23

Vi hann inte mer än hem från WKM så var det dags för KM på nöt. Det gick i tisdagskväll och jag packade in mig och Melina och Tingeling och körde dit. Banan var en naturbana med knappa 100 m hämt genom riktigt grindhål (öppet runt om) vidare genom fyra hagar med riktiga grindhål och tillbaka för fålla in och ut. Banan avslutades med momentet avlämning som bestod i att hålla djuren åt nästa ekipage! 


Nu hade vi tyvärr fått tillbaka lite av den där tendensen att springa bakom och stanna där. Fullt på utgången men sedan stopp.. Jag gick lite frammåt för att hjälpa henne (på KM är det ok men det kostar en del poäng) och såg då att Ting stod på benen och smög långsamt bakom djuren! Duktig flicka!! Smygandet är dock extremt långsamt.


Hon kom iallafall med dem och när de väl kom gick det istället lite för fort.. :-/ Svårt det där med medeltempo. En kort sträcka drivning och sedan fösning. Ting föste fint och tog kommandona bra. När vi kom till första svängen så var den istortsett 180 grader och för att inte kvigorna skulle passera grindhålet skickade jag vänster när de första närmade sig. Det gick precis som jag tänkt superfint då de första kvigorna trillade av fint genom grindhålet utan att passera först, men det fick en bieffekt. De två sista kvigorna vände innan de kommit upp runt hörnet. AJAJ bara att kalla tillbaka Ting för att peta fram de två kvarglömda och under tiden stack resterande kvigor lååååångt åt fel håll i draget i hagen.. Kan säga att poängen på dessa sträckor blev därefter. Ting fick göra ett nytt hämt och denna gången gjorde hon det bättre :-D  (13 p bort här)


Drivning sista biten och jag tyckte Ting jobbade bra! Hon höll ut fint rusade någon gång (hon började ju bli trött) men tog åt sig och dämpade tempot när jag sa ifrån. Hon var superduktig och tog alla kommandon rätt :-D


Tillbaka vid starten och dags för fålla in och precis i det kritiska skedet tar ting för första gången på hela kvällen fel på vä och hö :-( Kvigorna vek åt sidan en gång och Ting fick hämta dem tillbaka. På andra försöket gick de fint in. Fålla ut gick bra och avlämningen gjorde hon superfint!! Hon var så trött så hon ville inte göra annat än ligga still medan den andra hunden hämtade ;-)


Summa summarum så fick vi ihop ca 85 poäng vilket är nytt rekord för oss. Jättenöjd med mycket men lite ledsen för att jag orsakade poängtappet på 13 p vid fösningen. Tror vi kunde fått riktigt bra poäng där eftersom jag hade koll på draget och hon tog hö o vä såååå bra. Nu fick vi liksom aldrig chansen att göra den sträckan rätt :-.(


Summa summarum så var alla andra bättre och klubbmästare blev Linda med Jaffa på 106 p :-) Vi får komma igen nästa år!


Vi blir iallafall bättre för på KM förra året tror jag vi fick ihop 24 p ;-)


På onsdagen var det kurs på får. Ting fick här en ny omgång drivningshjälp. Fick återigen höra att jag var för snäll i mina krav på henne. Vet men det är så svårt att ställa höga krav.. Hon går såååå fint med mycket krav så jag borde verkligen höja kraven ett rejält snäpp när vi är ute själva! Tack Lotta för all hjälp.


Barnen och Mormor var med på kursen. En lekplats på andra sidan en åker räddade deras dag! De lekte och lekte och lekte hela dagen! :-D


Vi har nu hunnit klippa vår nya gräsmatta två gånger! Agilityhindren är utsatta och två träningspass har hunnits med :-D



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards