Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2012

Nya rapporter

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 21 oktober 2012 08:36

Tiden bara rusar iväg! Nu är valparna snart fem veckor! Jaja om två dagar men känner jag mig själv rätt hinner jag inte blogga innan dess.. :-/






Vad händer i valparnas liv då? Vi har njutit av varma dagar här ett tag nu! Upp mot 18 grader ute!! :-D Detta har gjort att jag släppt ut valparna oftare och nu verkar de gilla det mer och mer. De, alla utom Qvick är dock lite försiktiga innan de ger sig ut från tryggheten! Han däremot kastar sig ut hämningslöst.. En av gångerna landade han på nosen och stod ock tuggade grus en lång stund efter, då bestämde jag mig för att ordna en ramp ut! Inga fler störtningar.






Så tuff Qvick är när det gäller att ta sig någonstans motsvaras dock inte riktigt av tuffheten väl där! För väl ute är han inte en av dem som är vidlyftigast! Om inte jag lyfter ut honom till gräset stannar han gärna nära dörren in till tryggheten. Där hittar man oftast honom och lilla Brun som också helst vill in i tryggheten igen.






Lilla fröken Svart försvann för mig häromdagen. När jag skulle plocka in valparna och lockade på dem kom bara fyra. Fröken svart kunde jag inte se. Fick gå runt hörnet på huset för att hitta henne! Där stod hon tillsammans med Tingeling. :-D Jag kunde plocka in henne med! Ingen av valparna har tidigare vågat sig utom synhåll och hon var inte heller så långt borta sekunderna innan hon försvann..






Fröken Svart har vidare noggrannt undersökt platta tunneln! och dessutom tagit sig igenom sitt första hopphinderstöd! De vimlar runt bland barnen och pussar, busar och byter knä mest hela tiden ute! De ger sig ut på kortare upptäcksfärder och återvänder sedan till barnen och pussas och bits lite till.





En spännande sak som jag lade märke till är hur oerhört lyhörda de alla är på mamma! Varje gång jag kommer ut kommer Ting och fem ivriga valpar sättandes mot mig för att hälsa! Men när jag har besök med så ser man Ting och fem valpar komma sättandes men när Ting ser besöket kommer där ofta ett mycket kort "boff" (inte ett skall utan mer ett gruff) och alla fem valparna tvärnitar på ställett och ser oroliga ut! Häftigt vilken pli det är på dem! Det ni valpköpare! Där har ni att leva up till framöver!! Det är en tia lätt på inkallning med ställande!! ;-)






Sedan läser de av Ting och kommer fram när de känner sig lugna igen men då inte alls så ivrigt som om det bara är jag.. Det släpper dock snart och sedan hänger de i besökarens byxben och händer precis som i mina ;-)






Jag uppfattar Qvick som ivrig att få vara med, upptäcka nytt och snabb att komma dit han vill. Väl i det nya är han mer försiktig och kollar noga av innan han fortsätter. Ställs han inför något som stressar honom (fel sida av gallret i valphagen, går han upp i stress och funderar inte över hur han kan lösa det utan fortsätter göra så som han alltid gjort men som inte fungerat! Kör huvudet i gallret flera gånger.. Med honom får man göra uppgiften lättare så att han märker att det lönar sig at fundera också!







Fröken Svart är inte lika snabb iväg men väl på plats är hon otroligt nyfiken och trygg och knatar gärna iväg på egen hand och upptäcker världen! Hon har tidigare varit väldigt odramatisk i sin samvaro med syskonen och lekt på ett busigt och trevligt sätt men nu har även hon visat temrament! Hon blir riktigt sur när hon blir sur om man säger så! ;-) Hon gillar kampleksaken och söker sig ofta uppåt längs armarna och i knät! Igår fick hon som förstfödd bli den första att följa med mig på en kortare biltur. Hon satt fint i korgen och sa inte ett pip! :-)






Lilla Brun är otroligt social och står mycket på bakbenen för att om möjligt kunna krypa upp i knät! Hon är dock väldigt försiktig och går faktiskt inte ut på egen hand! Hon ramlade ut med framtassarna häromdagen och då försökte hon förtvivlat backa tillbaka igen. Lyfter jag bara ut henne och sätter henne utanför dörren är hon snabb att smita tillbaka in igen. Bär jag dock bort henne till gräset och barnen tar hon sig an världen med käck attityd! Då är hon nyfiken och pigg på bus precis som alla de andra. Ända till hon går på upptäcksfärder från barnen och gräset och känner igen sig i tryggheten vid dörren då vill hon in igen. Hon har dock i hemmets trygghet börjat ta ton mot sina syskon när de blir för besvärliga!






Arwa är trygg överallt! Hon är störst och har inget större behov av att säga ifrån till sina syskon längre! Hon är käck och kommer när man lockar! Hon kelar gärna men kan precis lika gärna vara nöjd med att kolla av världen på egen hand! Hon är ofta först ut efter Qvick och har inga problem med att själv leta sig ut på gräset från tryggheten! Just nu är det hon som bara är! och som inte gör något större väsen av sig!






Minstingen har haft ett ruggit temperament! Hon har fräst ifrån rejält till sina syskon. Hon har en härlig uppsyn när hon sträcker upp sig och spänner varenda muskel i kroppen och svansen står precis rakt upp när hon blir sur! Hon blir dock inte sur lika ofta längre! Det verkar som om hon är tryggare i sin roll med syskonen och det är mer bus än ilska nu. Hon är dock fortfarande rejält mindre (tillsammans med Brun (runt 1,6 kg medan de övriga väger uppåt 2,2 kg)) så man kan förstå att hon behöver vara tydlig för att kunna hävda sig! Hon har också blivit mer kontaktsökande och vill gärna bli kliad och klappad!






Alla är sociala och kommer fort när man lockar! De är glada trygga valpar när de sätts i olika situationer. Ingen av dem har visat tendenser till att inte klara av nya situationer alls eller så.







Tingeling är mindre benägen att lägga sig hos sina "små" nu! Tror hon ligger hos dem ibland men det är inte så ofta längre. Hon har spenderat någon natt i fotöljen som står inne hos dem. Valparna delar också upp sig ibland på natten. När man kommer in kan man se att två legat på bädden i valphagen medan tre legat i valplådan. Vilka som trivs bäst var har jag ingen uppfattning om. Kanske skulle man ha haft en kamera hos dem! Det hade varit intressant :-D





När Ting äter står hon still! Det gäller att passa på! ;-)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards