Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2012

Rapport från valparna

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 18 oktober 2012 09:29

Det är nog tur att dygnet har såpass många timmar som det ändå har! Jag hinner knappt andas om dagarna. Det går i ett hela tiden! I söndags hade vi fler valpköpare på besök. Dessa hade inte kört fullt så långt och det känns jätteroligt att några av valparna blir kvar häromkring så jag får chansen att träffa dem lite då och då! :-D






Eftersom alla valparna vid det här laget med lätthet lärt sig kravla ur valplådan men verkade ha svårare att hitta tillbaka in igen bestämde vi oss för att fixa en provisorisk trapp till dem. Medan Magnus sågade till den var jag inne hos valparna vägg i vägg och kunde konstatera att trots att sågen låter rätt mycket var det inte någon av valparna som reagerade! :-D






Så här fint blev det!







Måndagen gick i ett, valpar, babysim sedan hämta barn och valpar igen, mellanmål och fixa oss klara för kvällen, valpar, gympa och bad för barnen, valpar, läggdags för barnen och när lugnet sedan lagt sig och jag också känner mig redo för sängen avslutar jag dagen med ytterligare en vända till valparna. :-)






De äter med god aptit och kommer sättandes och klättrar på en och vill vara med hela tiden! De hänger i byxbenen och biter i händerna. Jag introducerade därför en liten kampleksak för att se om de ville leka och det ville de!!! :-D


Först att erövra kamptrasan var fröken Svart!! MIIIN!!!

Qvick





Kampade gjorde de alla så det kan nog bli en bra belöningsform om man vill träna annat än vallning med dem ;-)






Jag har även börjat kalla lite på dem, främst vid mat förstås men även annars kommer de sättandes när man kallar på dem. Belönar med massor av mys vilket de verkar vara mer än nöjda med! När någon av dem förirrar sig utanför hagen har de fått lösa uppgiften att hitta tillbaka själva. Alla fyra flickorna löser den uppgiften galant medan Qvick får lite panik och slutar tänka! Han springer rakt in i gallret flera gånger innan han med flickornas, eller min hjälp löser uppgiften. Flickornas hjälp? Ja faktiskt ser det ut som om de framförallt Arwa vill hjälpa storebror. Hon brukar gå till honom och liksom möta upp halvvägs. Övriga systrar stöttar honom också fast på fel sida staketet och då blir det mer stjälp än hjälp.



Söta fröken Svart kollar av mina foppatofflor en sen kväll!





Valpbus, fast Arwa hade tid att kolla in vad jag gjorde! ;-D





Erbjuds inga kamptrasor får man ta bädden!! :D






Igår var det äntligen fint väder igen! så jag ställde helt sonika upp dörren så fick valparna själva leta sig ut. Först ut var Qvick! Sedan följde nästan alla systrarna efter. Lilla Brun gick fram till kanten och sedan ångrade hon sig och gick in i värmen igen. Henne fick jag hämta ut.. :-/



Väl ute kollade de mest av närmiljön, och höll sig inom ett par kvadratmeter mellan mig, barnen och tryggheten i valprummet.







Alla utom fröken Svart som tog tillfället i akt och gav sig ut på upptäcksfärd. Iallafall 20 meter bort innan hon hittade en spännande tunnel att roa sig med - vill hon bli agilityhund tro?? När jag kallade kom hon i galopp över gräset! :-D



När jag kom ut någon timma efter uteleken kom valparna sättandes som vanligt, alla utom en, Lilla Brun rörde sig inte ur fläcken. Hon sov och drömde så gott att hon höll på att helt missa att jag var där. Efter några minuter blev jag lite orolig för henne och gick dit för att kolla att hon var ok och då for hon upp och var precis lika glad som alltid! Hon var med andra ord bara väldigt trött och sov väldigt gott :-D






Även dagen ser ut att bjuda på toppenväder!! Det blir nog ytterligare utomhusrundor då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards