Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 8 februari 2015

Begravning, kalas och trevlig tävling hos Kristina!

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 8 februari 2015 19:30

I helgen har vi verkligen färdats mellan sorg och glädje.


Lördagen inledde vi med att låta Icka få sin sista viloplats, i ena hörnet av hennes älskade agilityplan. Barnen och jag plockade ihop några av Ickas favoritleksaker, en sökrulle och några goda tuggisar samt kapade alla våra fina orkideer inne för att pryda graven med. På väg till gropen sa Saga att nu skulle vi plocka ner icka igen. Jag förstod inte vad hon menade och då förklarade hon snusförnuftigt att vi ju måste plocka ner Icka från himlen för hon skulle ju begravas nu! Magnus hade lagt ner henne i gropen medan vi samladfe ihop sakerna och hon såg så fridfull ut. Leksaker och tuggisar följde henne ner i jorden. Melina sa att det var bra ifall Icka skulle vakna och vara hungrig. När graven var täckt stack vi ner alla orkideerna och en hemgjord prydnad med fjädrar och en sista hälsning till Icka. Det kändes bra att ge oss och barnen det fina avslutet på vårt liv med en fantastisk hund. 


Efter begravningen fick vi brått. Vi skulle på kalas och fira minsta (just nu) kusinens och hennes fars födelsedag. Det blev en trevlig eftermiddag. Magnus och Helen har ju haft Icka under stora perioder i hennes liv då vi inte kunde få ihop veckopendlande, småbarn, lägenhet och hundägande så även de delade vår sorg och saknad och många fina minnen av vår fina hund.


Idag hade jag anmält till en inoff agilitytävling på nära håll. Kristina hade bjudit in till en hopp och en agilityklass med två chanser per klass. Perfekt att få chansen att göra om och göra rätt om första försöket sket sig.


Meningen var att Emelia skulle kört icka men hon var på läger och kunde därför inte vara med. Jag fick därför köra henne också. Först ut var Ting i agilityloppet. Hon gjorde ett jättefint lopp men på slutet lyckades jag inte hålla henne tillräckligt och hon gled förbi ett hinder som hon sedan tog åt fel håll.. disk. Omloppet... det glömmer vi det var liksom inte bättre någonstans..


https://www.youtube.com/watch?v=LPs5CoGJa3U


Trolla på samma bana. Hon startade bra men skuttade fint av balansen. Publikplats sa att hon liksom sökt med blicken efter något hinder frammåt men då inget sådant fanns hade hon skuttat av. Jag sa fram fram vilket betyder fortsätt rakt fram, rakt fram fanns inget utan hindret man skulle ta stod i en 45 graders vinkel. Jag fortsatte varvet runt med vippa och tunnel men avvek därefter från banan och återvände via något hopp till balansen som Trolla återigen flög av. MEN HALLÅ!! Stoppade henne och tog om bara balansen och nu tog hon nedfarten med en hög baktass. Berömde och gick av banan.


Funderade en hel del. Vad berodde hoppet på? och kom innan nästa lopp fram till att fram egentligen inte är rätt kommando när hon inte ska fram - till nästa lopp skulle jag därför för första gången på tävling testa jajaja som betyder ha uppmärksamheten på mig vi ska svänga lite. Så när det blev vår tur igen så gjorde jag det, körde med jajaja. Trolla tvärnitar på balansen fortsätter sedan osäkert något steg och hoppar därefter åt sidan när hon hör kommandot!! OUPS.... Tar om balansen igen och denna gången gick det bättre. Något tveksam över men hon sätter kontaktfältet fint! Resten av loppet var jättefint! Och störst av allt! Jag säger inte så mycket, tar inte i skriker inte utan litar på henne på vippen och vet ni vad.. hon sätter den klockrent i båda loppen! LITA PÅ HUNDEN var det jag.. önskar jag gjort det i Ulricehamn..


https://www.youtube.com/watch?v=RopiAK-vphA


Senare på dagen sa Sofia att hon varit orolig för Jumper då han tränat på skärvet för mycket sista tiden och den balansen är inte fullhöjd och då slog det mig att sist vi tränade RC så var det på skrävet. Kanske berodde obalansen och hoppen på det. Ingen mer balans på skärvet förrän den är på fullhöjd iallafall!


Så hopploppen. Ting först och hon gjorde ett jättefint lopp! Fina svängar och hyfsad fart. Kanske kan vi pressa på mer men där var ingen uppenbar miss i hennes lopp! En härlig känsla!! Var så nöjd med det loppet att jag överlät på Lisa att köra andra chansen. Även hon och Ting nollade så det blev en dubbelnolla!!! :-D Duktiga hund! Min tid med Ting var något vassare och totalt räckte det till en tredjeplats.


https://www.youtube.com/watch?v=uhKIaXp0k9A


Trollas tur.. tjoho vad hon drog iväg på tokigheter i första loppet... Det är nog första gången jag riktigt känner att vi inte var på samma bana.. överhuvudtaget!!! Det händer inte ofta med lilla lyhörda tösen att allt möjligt strular i samma lopp men någon gång ska väl vara den första.. Hon såg helt enkelt inte alls den raka starten som rak och valde därför en helt egen väg genom banan.. Vi bjuder på det loppet så får ni skratta lite:


https://www.youtube.com/watch?v=T4_UXopSRDA


tur för oss så fick vi ju en chans till och den tog vi vara på. Trolla satte ett toppenfint lopp med fina svängar överallt. Det lönade sig så vi vann!!! :-D En trevlig prispall vart det med idel växjöansikten. Häftiga Älva på andra plats (en stor sväng kostade henne en chans på segern) och härliga Jumper på tredje alla nollade, Jumper till och med dubbelnollade!!   


https://www.youtube.com/watch?v=yyrvHIZB0YI


I  eftermiddags var jag helt slut och mycket frusen. Ridhustävlingar är KALLA!!! och det trots att jag banvandrade och sprang sju olika lopp!!


Tävlingsarrangemanget flöt på jättebra så vi kommer gärna tillbaka. :-D

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards