Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2014

Om att vara löjligt nöjd trots 0 poäng i resultatet....

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 31 augusti 2014 18:00

Idag var vi och tävlade vallning igen. Sydostcupens sista deltävling gick nere i blekinge och vi skulle vara med och hoppades kunna förbättre oss från sist (då vi tappade djuren).


Startnummer sex fick vi och på väg mot stolpen frågade domaren om jag var nervös och jag stannade upp och log sedan för mig själv.. nej inte ett dugg nervös faktiskt! :-D


Vi skulle gå en VP-bana men istället för fålla ut skulle djuren genom en ränna innan fållan. Ränna har jag gjort en 1!! gång med Ting (för typ 100 år sedan.. ) och annars har jag aldrig träffat på det eller tränat det. Hade (och har) ingen aning om hur man löser det på bästa sätt.


Nåja först hämt.. Skickade höger (måste ta tag i vänsterträningen snart) och Trolla slog ut jättefint och landade (i mina ögon) på bra avstånd bakom. Jag ropade dock ligg något tidigt så hon landade lite kort. 18 p av 20 möjliga (misstänker att det var för att hon stannade kort, på mitt kommando..) Upptaget blev något snett på grund av det så 8 av 10 där. Sedan kom framdrivningen och Trolla var som en dröm! Hon tog varje kommando jag gav!!! :-D Sedan att jag inte kans styra är en annan sak. Vi missade grinden (fast inte borde det väl ha varit en grindbedömning på VP??) men framdrivningen var lugna och fin. Jag var nöjd (domaren drog för missad grind och krok (i starten till grinden) så vi fick bara 13 där. Jag var mer nöjd än så!! ;-)


Lungt och fint plockade hon dem runt mig och vi påbörjade fösningen riktigt bra tyckte jag.. Ju närmare grinden vi kom desto starkare blev draget snett nedåt och fåren trampade på rätt bra när jag insåg att vi inte längre var på väg mot grinden utan strax brevid. Jag försökte styra upp och det blev lite vingel och några får gick utanför grinden och sedan skulle jag försöka få Trolla att samtidigt som fåren nu närmade sig galopp slå ur balans runt det långa hållet runt djuren. Trolla köpte inte det utan tog kortaste vägen till balans och kontroll på djuren igen.. där rök massor va pinnar i fösningen. kommer inte ihåg poängen här (protokollen glömde jag ta med hem) men tror vi fick 5? Sedan började vi driva. Trolla höll sig lugn och jag kom ihåg att säga ifrån varje gång hon gick upp lite i tempo! Jag höll sedan på att glömma banan när jag tog sikte på delningsstolpen istället för rännan. Lite hjälp från publiken så kunde vi styra rätt igen. ;-) Vi belönades bra för drivningen 20 av 20!!! Weee häftigt!!


Så kom vi då till rännan.. Skickade upp Trolla på den dragiga tunga sidan och tog själv den andra. Fick stampa till lite för att få stopp på fåren så att de inte skulle rusa förbi mig och där tog det stopp.. Fåren stod i öppningen, jag på ena sidan och Trolla på den andra.


Jag tänkte lite att det nog är som fålla in så taktiken var att ta det lungt och låta fåren fundera lite. Trolla låg still och jag kunde försiktigt röra mig lite för att försöka få fåren att gå frammåt in i den (JÄTTESMALA!!!) rännan. Länge stod de bara där och funderade sedan började de försöka bryta ut åt olika håll men jag parerade ok på min sida och Trolla på sin. De kunde inte fly! :-D Kändes bra. Så rätt vad det var så gick en igenom!!! Weee och de andra fåren hakade på men där hände något och ett skitfår tog sig förbi mig och gick på utsidan... J*****r!


Bara att börja om och nu blev det tyvärr inte riktigt lika lungt.. Trolla låg på lite för hårt och fåren gjorde fler försök att bryta ut flera gåner provade vi där vi inte ens var nära utan fåren tog sig förbi innan vi ens hunnit få ordning och reda. Jag backade ut och tog lite distans till rännan och sedan gjorde vi ännu ett försök där vi var riktigt nära men på nytt tryckte sig ett får förbi mig och tog utsidan. När de sedan drog iväg i draget och jag skickade Trolla höger efter dem hände något som aldrig hänt oss förut. Trolla sprang kanske fem meter åt höger sedan gled hon in bakom den flyende flocken och bara hakade på. Provade ett vänster med samma resultat, fem metersflank och sedan gled hon tillbaka och hängde på..!!?? Fåren galopperade nu mot utsläppet och jag fick bita i det sura och kalla in hunden. Trolla var helt slut! Jag hade inte sett några tecken innan fåren drog så jag blev helt ställd när hunden plötsligt var så slut.. :-( tappade djur och en nolla i resultatlistan. Men i mina ögon var detta den bästa runda vi gjort! Så här vill jag att vallningen ska kännas!!!! :-D Nu ska jag träna ränna! och delning så vi kan ge oss ut igen i IK 1.. Har faktiskt redan (precis nyss) anmält till vår först IK 1!!! *pirr* Förlåt laget för att jag inte såg tidigare att Trolla var så trött.. hade jag gjort det hade jag kunnat vänta ut tiden och då hade vi bidragit med en hel del poäng på de moment vi lyckats genomföra..


Tingeling fick också starta. Målet var att samla poäng på det vi kunde och sedan hålla fåren på banan tills tiden eller poängen tog slut.. Ting må vara väldigt dålig på att inte få panik efter ett tag med djuren men hon är grym på hämt!! Jag tyckte faktiskt hon gjorde ett riktigt toppenhämt (glömde kolla på poängen så jag vet inte vad hon fick på de olika momenten. Men i mina ögon satte hon utgången och upptaget prickfritt. Framdrivningen var bra och hon träffade grinden möjligen kan vi fått något avdrag för att det gick snabbt?


Sedan ska vi fösa och det börjar bra men snart känner fåren av draget och då känner Ting det också och så går hon upp i stress. Hon slutar då lyssna och jobbar bara för att hålla djuren på banan och hos mig (kontraproduktivt när man ska fösa. Vi missar första grinden grovt, vänder djuren ett par gånger men träffar faktiskt grind två! drivningen går aldeles för fort, och Ting överarbetar och skapar sig själv massor av jobb, Trycker djuren förbi mig och hämtar dem sedan tillbaka otaliga gånger.. Att vi hade poäng kvar på något av de momenten är förvånande!!! Till delningsringen tog vi oss men där insåg jag rätt snabbt att dela skulle jag kunna glömma! Vi har svårt bara att få djuren att stå still. Gör några halvhjärtade försök att dela i hopp om att få slut på poängen och leker havaii däremellan då Ting skrämmer och hämtar får åt alla håll... Till slut tog tiden slut!!!! Tack sa jag!! Har väl aldrig önskat tid slut så mycket tidigare som just idag! Totalt fick vi ihop 53 p och jag misstänker att ca 48 av dem var på hämtet ;-) Vi kan iallafall hämta!!! ;-D


Tingeling bidrog därmed med lite poäng till Blekinges lag och totalt skrapade laget ihop tillräckligt för att ta hem hela cupen!! :-D GRATTIS LAGKAMRATER!!! Nästa år hoppas jag att Trolla och jag ska kunna dra in lite poäng till laget och bidra till nästa års seger ;-)











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards