Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 12 augusti 2014

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 12 augusti 2014 21:45

Vilket roligt initiativ!!! En cup mellan två närliggande klubbar där allas resultat räknades (snitt per antal startande) för laget. Jättekul och jag är glad att jag fick vara med även om jag precis efter att ha kört mitt race var gruvligt besviken på att vi tappat djuren. Det är faktiskt först sedan jag tittat på filmen som jag kan se att det inte var fullt så illa som det kändes..


vi tar det från början. Jag hade startnummer tre. Kikade på de två första som båda tog sig runt banan utan alltför stora missöden. Fåren såg lugna nästan lite tröga ut.. Gissa om jag bedrog mig. Trollas tur. Fåren stog nog 150 m bort iallafall och jag tror så här i efterhand inte att Trolla sett dem innan jag skickade. Skickade höger och hon slog ut kraftigt!!! Tror aldrig jag sett henne slå ut så mycket. När hon närmade sig fåren var hon på väg in framför dem men när hon fick syn på dem slog hon på eget bevåg ut igen och landade bra bakom. Det kändes bra så jag sa inget förrän hon kommit upp i balans, där hummade jag på henne och hon dämpade sig dock inte mycket och inte länge för nu blev det fart på fåren som startade igång och sedan drog iväg lite i draget. Trolla parerade jättefint men grinden missade de flesta av dem att gå igenom. Nåja hämtade dem gjorde hon även om jag kände att det gick lite fort. Det såg lungt ut vid mig men jag fick dem inte riktigt runt mig som jag ville en var på väg att slinka förbi på fel sida så jag skickade vänster för att styra upp det men Trolla tog i för mycket rundade mig och fåren helt och plötsligt hade fåren fri väg till friheten! De drog som på en avlöning! Trolla fick på nytt hämta upp dem vilket hon gjorde fint (men poäng tickade såklart iväg) och mitt humör i samma takt.. Får iallafall tillbaka fåren och börjar fösa de kliver av linjen och håller rätt bra fart så jag får svårt att veta om jag ska dämpa Trolla eller låta henne gå på för att inte tappa djuren.. till sist lyckas vi vända fåren precis före grindarna.. Nåja Jag är vid detta laget långt efter och Trolla som inte är så bra på att stoppa kl 2 utan då istället hämtar fåren till mig hämtar helt sonika dem till mig som är helt felplacerad.. Fåren drar dessutom förbi mig då jag står i draget så vi kommer lååångt av linjen igen. På nytt får Trolla hämta upp dem tillbaka till linjen och när vi sedan försöker oss på att driva i dragriktning går det ganska bra men hon ligger på för hårt (LIGG kan man säga!!!! men nä det gjorde jag inte..!!! ) på nytt trycker sig fåren förbi och jag bestämmer mig för att samla ihop hunden innan jag skickar henne efter (hallå hade du inte fattat var draget var matte??!!!) mitt ihopsamlade kostade oss fåren. När jag väl kom att skicka henne efter hade de lämnat banan... Klantigt av mig men sånt är livet.


Jag var gruvligt missnöjd efter denna instats tyvärr. Tyckte det kändes stressigt och hopplöst (Trolla fick i mitt huvud tröga får att springa som galningar åt alla håll.. - nä jag hade då inte fattat att det var draget som fick dem att springa iväg... Stackars Trolla måste ha trott att jag var helt knäpp som flera gånger skickade henne åt det håll som gav fråen fri linje till friheten!!)) men kikar jag på filmen så finns där många fina bitar också.. När jag sedan satt och tittade på ekipagen efter mig och en efter en tappade djur antingen redan i hämtet eller på crossen så började det kännas lite bättre. Vi var i gott sällskap och djuren var nog inte helt fullt så lugna (läs tröga) som jag trott när jag entrade och gick banan.. (Tog rätt lång tid innan jag fattade var draget var och hur djuren betedde sig..)


Vårt bidrag till laget blev tyvärr en nollpoängare.. :-/


Det var en väldigt rolig tillställning och jag hoppas jag får revanch i cupen nästa deltävling!


Tack för att vi fick komma till er på Hagby Gård på Öland!


https://www.youtube.com/watch?v=HtfgB44V-0k

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards