Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2014

Vallning är så svårt!!

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 13 augusti 2014 22:00

Ikväll hade vi avslutningen på VP-kursen. För att sammanfatta det hela - Vallning är skitsvårt!!


Vi började med en fålla-in övning. Vi fick fåren vid sista drivningsgrinden och skulle sedan fålla in. Trolla låg på lite för hårt och jag hann inte få upp grinden innan de gått för långt.. Sedan var det havaii. Djupt andetag och tog med mig får och Trolla ut på en prommenad bort från fållan och sedan tillbaka ner igen och nu gick det bättre. Nu hade jag hunnit dämpa Trolla och djuren fått bättre förtroende för henne. Fålla in gick "plätt-lätt" med en lugn hund. Sedan fålla ut. I gruppen var fem tackor ett par av dem grinigare än de andra och nix pix ut skulle de inte. Trolla var inte den enda hunden på kursen som de attackerade! SUCK!! Trolla blev på nytt osäker och stissig.. blev till att knata runt fållan ett gäng varv för att få tillbaka lugnet hos henne. Detta med tackor som lär sig att "aqnfalla" hunden för att slippa är ett gissel. VP-hundar är inte alltid de starkaste hundarna och då vinner fåren för ofta och lär sig att man kan bete sig så. Jättetråkigt.


Efter fållträningen var det dags att prova på en hel bana och nu hade Anna bestämt sig! Hunden skulle ta det LUNGT hela vägen! Jag skulle säga ligg i upptaget (inte bara hmmma) och tog hon inte ligget skulle jag älga ditt och prata allvar med damen..


Utgången blev jättefin och upptaget lika så. Hon tog dock inte det första ligget (vi har ju inte behövt ligga där på länge nu!! Så fort hon lär sig mönster!!) men efter att ha upprepat det och sedan tagit i samtidigt som jag tog två snabba kliv mot henne för att älga dit la hon sig!! Jag backade snabbt tillbaka till stolpen och fortsatte sedan lungt framdrivningen! så fint det blev!! :-D Jättestolt!


Rundningen av mig var nästan helt bra fast en liten tacka smet på fel sida av mig och draget neråt hagen gjorde att bågen blev liite vid (men med tanke på att flera andra hade svårt att få stopp alls där var jag supernöjd) och sedan skulle vi börja fösa. Först gick det riktigt fint men draget var snett bakåt åt höger så de gled lite av linjen åt det hållet. Då bestämde jag mig för att försöka räta upp dem men se det skulle jag inte gjort! Då belv tackorna stöniga! Någon sackade efter och någon försökte dra.. Satte vi press på de främsta försökte de bakersta ta chansen och tvärt om. Vi skötte det ändå ok ända tills en av tackorna (samma j***la tacka som i fållan) fick för sig att testa sitt anfall! Trolla blev genast osäker och stissig och skapade oreda bland fåren och först drog två och när vi hämtat dem tillbaka drog de andra tre och när hon försökte stoppa dem så stoppade två men den tredje (THE TACKA) bara avvek en halvmeter och rusade rakt på.. Släppte henne och bestämde mig för att fortsätta med de fyra men när de sett att den första fått dra och i och med att Trolla var allmänt överkörd och vek just då så kom vi tyvärr inte så långt innan de andra också bestämde sig för att fly på olika håll. Kallade in Trolla och kände besvikelsen! Fy va svårt det är med vallning! Hur i he***te ska vi komma runt en VP-bana någonsin!? Klappade om min fina hund och skulle precis gå tillbaka till de andra och svälja förtreten när djävulen flög i mig! NEJ!! de ska inte få köra över min hund på det viset!Nu går vi och hämtar upp dem och kör färdigt!


Med bestämda steg marcherade vi ner till uttagsfållan Trolla och jag. Där stod 20-talet djur infållade och fem på utsidan. Med Trollas hjälp gick vi helt sonika in mellan fålla och lösa får och så tog vi dem med oss upp. Genast började THE TACKA krångla men se nu hade jag tröttnat! snabbt smällde jag till henne på nosen och sedan höll jag ett öga på henne hela rundan! Två gånger till fick jag säga ifrån till Tackan och en gång lyckades Trolla och jag säga till samtidigt! Hon flög fram emot henne och jag stampade ifrån precis samtidigt och på något sätt fick jag ner en hand till Trolla samtidigt och hon blev kvar hos mig (hoppade inte undan från tackan) och jag tror att det blev vändningen för sedan slutade hon ifrågasätta hela tiden. Trolla jobbade såå bra! fösningen blev rak och fin (fast på en ny linje då jag brydde mig inte om den gamla linjen nu) och sedan gick även drivningsbenen kanon!!! Lite arg fick jag bli på Trolla som inte alls tycket hon skulle vänta medan jag tog mig till fållan men jag hann dit i tid och jag kunde öppna i lugn och ro och se då gick fåren in som på ett snöre!!!! Såååå nöjd!!! och jösses va svettig jag var!! Tala om adrenalin!


När vi sedan skulle fålla ut tog jag inga risker utan följde med Trolla in och pratade allvar med henne när hon gick upp i stress över närheten till fåren. Tillsammans gick vi runt sedan lämnade jag henne där och öppnade och det gick så lungt och fint ut :-D


Poängmässigt tappade vi fåren även denna runda men i mitt huvud vann vi ALLT!!!! Hämtet var i princip perfekt, drivning var i princip perfekt och fålla in var perfekt!!! Fösningen.. ja vi kan det med! VP innehåller inga linjer.. jag kanske bara ska låta dem glida lite? Fålla ut. får hålla tummarna för snälla får på sö och att Trolla har en bra minnsebild med sig nu. Tveksamt men det är inte mycket vi kan göra nu..


Avslutade kvällen med att stoppa får på väg mot uttagsfållan åt en annan hund och sedan fick vi även plocka med oss hela flocken över fältet. Hon är stark min hund för vi sulle hålla dem vid öppningen och var på väg dit när Lena kom med bil och lös hund och körde upp bakom fåren och tutade. Fåren drog iväg mot grinden och Trolla stoppade hela den skenande hjorden på 25-30 st! Tutande bil och hund på ena sidan eller liten svart Trolla på andra? Ja Trollet sprang de inte över!! :-) Coolt att se att det inte fanns någon tvekan då om vad hon skulle göra!! :-D Nöjd med kvällens träning minst sagt!







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards