Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2014

Nya tävlingar och VP-kurs

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 10 augusti 2014 22:15

Förra veckan hanns agiltyträningen inte med.. lite synd för vi brukar alltid köra lite RC innan tävling. Det hade vi nog behövt även denna gång!!!!


I helgen har vi varit i mönsterås och tävlat. Trolla debuterade i hopp 2 med bravur!!! Första klassen för dagen var hopp 2 a och jag hade svårt för att bestämma mig för handling. Trolla och jag behöver träna på serpentin där jag drar framför henne men hon ändå ska hoppa på serpentiarm. Vi började träna lite mer focuserat förra veckan men när en sådan situation dök upp nu i helgen vågade jag inte lita på att träningen vi hittills hunnit med räcker. Bestämde mig därför för en annan lösning med blindbyte istället men si det gick inte riktigt.. jag var aldeles för sen och Trolla får en onödigt stooor sväng. Där var dock gott om plats så det blev inga fel. Lite senare i banan försökte jag mig på ett kraftigt bakombyte men även det får skrivas upp på träningslistan för vi är inte så bra på just bakombyten. I efterhand kan jag se att ett blindbyte på bortsidan av hindren hade varit mycket bättre! Synd jag inte kom på det innan. Nåja inte heller den snurren kostade några fel och resten av loppet flöt riktigt bra! 0 fel i mål och endast slagna av Ulrika med Axis! Slagna med 3!!! sekunder... Visst våra två missförstånd kostar tid men tre??!! sekunder... tveksamt. Axis är en skithäftig liten hund och de satte loppet sååå fint! Stort grattis till dem och sälv är jag rätt nöjd med min andra plats med pinne! :-D


Sedan var det agility 1. Banan var en riktig spring tills du stupar bana! Tjoho vad man fick springa som förare!! Vi gjorde ett RIKTIGT bra lopp här!!! Jättenöjd med nästan allt... Bara balansen som var näst sista hindret som inte var bra.... Fröken troll HOPPADE!!! (ja det var ett hopp inte en miss) av kontaktfältet och femman var ett faktum! Surt sa räven för hoppa var det länge sedan hon gjorde!! Någon sa att jag varit aldeles tyst och kanske var det därför.. Förvirrande var det iallafall för jag vill ju ta om och ge henne en ny chans och på så sätt diska mig men ändå kunna belöna ett bra RC men här var det näst sista hindret och då går det ju inte att vända och börja köra fler hinder efter målgång... Nåja en gång är ingen gång. Vi får förska hitta lite tid i veckan för enkel RC träning igen..  Bästa tiden och två även i detta lopp. :-D


Sista loppet för dagen var Ho 2 b. En väldigt "enkel" bana utan några direkta fällor men några svängar där det gick att tjäna tid. Trolla gick superfint! Detta var lätt helgens bästa lopp från vår sida (ja Agloppet var superfint vägmässigt men RC-missen sabbar hela känslan i det loppet :-( ) Tyvärr tog jag i liiite för mycket och min underbara fina snälla hund svänger innan hindret.. fem fel vägran. Men loppet i övrigt är jag sååå nöjd med!! Det loppet filmades med annans kamera så det har jag tyvärr inte med på filmen nedan. Kanske får jag den så småningom och då lägger jag upp den med annars får ni hålla tillgodo med de första två loppen.


https://www.youtube.com/watch?v=l66nWOMJ2xo



Sedan WKM har vi faktiskt hunnit valla lite också! Vi har ju anmält till VP nästa helg så det gäller att ligga i hårdträning så att det inte blir som på WKM!!!


En VP-kurs går vi nu. Tre tillfällen med focus på VP:ets olika delar. Första tillfället var i torsdags med focus på hämtet. Vi pratade igenom hämtes olika delar och vad som var viktigt där. Trollas första hämt var ett högerhämt (hennes bättre håll) och hom gick ut fint och gjorde ett bra upptag och en ok framdrivning. Fick påminna några gånger om att ta det lungt. Hon plockade dem runt mig ok också.


Andra hämtet hade vi bytt flock och jag skulle skicka vänster (man ska ju öva på det med...) Först gick hon ut väldigt snävt.. jag stoppade och försökte skicka nytt vänster men då trodde hon att jag ville byta håll och försökte skära. Ett par försök men jag fick inte ordning på det så till sist kallade jag tillbaka och skickade igen. Då stoppade hon efter bara några meter och sedan fick jag pusha och stötta henne hela vägen ut.. Hon kom in aldeles för snävt på fåren och en tacka bestämde sig redan där för att hon inte alls gillade det och hotade och tom attackerade Trolla. Trolla blev osäker, studsade undan och vågade inte riktigt ta tag i dem och Lena fick hjälpa till med Zack för att Trolla skulle våga få igång dem alls. Till sist kom hon med dem men även sedan vi vänt dem runt mig var tackan grinig och Trolla osäker.. Hjälpte henne putta iväg dem och slutade när Tackan var på väg bort från oss och Trolla "vunnit" striden dem emellan. Kändes tyvärr inte alls bra. Trolla hade blivit osäker och inte vågat stå kvar. Lena påpekade dock att det var bra att hon inte tagit till tänderna och att hon inte givit upp...


I vilket fall fick vi på grund av detta två extrahämt efter kusen var slut. Skickade höger igen och lät henne hämta (en ny flock) på precis det sätt hon själv ville! 8för att få tillbaka hennes självförtroende) Fin båge och fint upptag men sedan.. Tjoho vad det gick.. snabbt och stissigt men hon hämtade dem iallafall. Sista hämtet sedan fick jag gå in och styra upp igen. och det hämtet var sååå fint! Det kan inte ha varit många poäng bort på det (om några) :-D


Åkte hem med en härlig känsla av att VI KAN!! :-D


Idag var det andra tillfället på kursen med focus på fösning och drivning. Nya får lite stissigare med ett starkt drag mot fållan med övriga djur i nederkanten av fältet.  Första gången var snabbt och massor av onödiga flanker. Andra vändan var lugnare men med får som drog "för mycket" så vi tappade dem av linjen en del. Tredje gången fick vi ordning på både lugnet (nästan) och kontrollen av fåren. (var det hunden eller kanske fåren som var trötta nu?) Det gick faktiskt riktigt prydligt förutom att jag skickade Trolla lite för tidigt för att vända vid första grinden så vi vände dem precis innan grinden.. Sedan fick jag fundera lite på om jag skulle fortsätta eller var tvungen att gå tillbaka och ta grinden igen... Vi vilket fall är jag supernöjd med sista rundan och även denna gången åker vi hem och känner, Yes - VI KAN!! :-D


På tisdag är det träningstävling på Öland och på onsdag kör vi sista tillfället på kursen, fålla och hel VP-bana. Mer förberedda än så tror jag är svårt att vara inför ett VP... *pirr*







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards