Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 19 september 2012

Nu bloggar jag igen :-) om det varit dålig aktivitet här innan så är det desto bättre nu!


Bilder på de små

Den förstfödde: Svarta tiken (black and tan)


Nummer två den svarta hanen (Black and tan)


Nummer tre red and tan kallad minstingen (suddig bild ser jag får ta en ny såsmåningom)


nummer fyra är lilla brun som precis som arbetsnamnet antyder är brun ;-)



nummer fem red and tan kallad blå eftersom hon har fått blå nagellack på tassarna :-)

Av Anna med Icka, Tingeling och Trolla - 19 september 2012 10:38

Ting verkade må jättebra igår efter valpningen och följde villigt med ut för att kissa men hade sedan brått tillbaka för att pyssla med sina små! De små verkade mätta och nöjda när hon lämnade dem. Allt kändes toppen så eftersom jag mer eller mindre fick en allergichock av valparna (är normalt lite allergisk mot andras hundar) med kliande/rinnande näsa kliande /svullna ögon och påverkad andning så bestämde jag mig för att inte sova hos Ting en natt till utan istället gå ut så fort jag vaknade.


Sov väldigt gott och gick ut igen till dem vid sextiden imorse. När jag kommer in är där lungt och skönt och Ting verkar pyssla fint med sina valpar. Men när jag går närmare så ser jag två valpar i andra änden av valplådan liggandes aldeles stilla! Känslorna då går nog inte att beskriva. Strupen kändes som om den snörde ihop sig och jag fick en stor klump i bröstet. De var små, blöta och kalla när jag lyfte upp dem. Aldeles livlösa. Trots att jag redan viste försökte jag ändå gnugga dem lite för att få liv i dem men inget hände :-( Sorgen är hemsk! och tankarna, kunde jag ha räddat dem? Om jag bott hos Ting en natt till? Levde de när de föddes? En av dem hade ett litet sår i nacken.. De första fem verkade må bra. Ting verkade även nu lugn och när jag nu tittade på henne och kände över magen var den hård och sammandragen som om hon aldrig varit dräktig alls.


Ting fick gå ut och kissa lådan städades ut och de två nya fick lämna sin mor aldeles för tidigt! Oron finns där hos mig, hur kunde jag missa tecknen? Fanns där några tecken? Hon var väldigt mattekär när hon var ute igår försökte hon säga nåt? Finns där fler valpar kvar? Kan de isåfall vara i livet? Behöver jag åka till veterinär? Ting skakar och hässjar fortfarande lite men bara i korta stunder och sedan ser hon aldeles lugn ut. Hon åt mat vid åtta i morse.


Veterinärkontakte har tagits med två olika djursjukhus som båda säger likadant. Ha koll på tempen och allmäntillståndet men hon behöver inte komma in om inte jag är alltför orolig! Ska man utsätta Ting och de fem små för en resa till vet bara för att jag är nojig? Usch! Tankarna är många spretiga och oroliga. Hon ser ju pigg och glad ut....


De fem små verkar dock må bra! så här efter ett och ett halvt dygn har de alla ökat i vikt :-)

1 BaT tiken vägde                  270 när hon föddes och väger 305 nu    ökning 35        

2 BaT hanen vägde                 301 när han föddes och väger 343 nu    ökning 42 

3 RaT (vitt bröst) tiken vägde 227 när hon föddes och väger 257 nu    ökning 30

4 Bruna tiken vägde               273 när hon föddes och väger 327 nu    ökning 44

5 RaT tiken vägde                  298 när hon föddes och väger 348 nu    ökning 50


Lite bilder

Foto: Nu äter Ting även sina kulor för första gången sedan i lö-kväll! :-)

Foto: Hanen och valp 3 :-)

Hanen och minstingen valp 3


Foto: Övriga tre, lilla bruna underst

Övriga tre tikar, lilla brun underst


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards