Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 18 april 2011

Födelsedagsmiddag, Hjälten Icka, tävling och missade harar

I fredags fick jag försöka fixa lite tid då jag kunde smita iväg och införskaffa en present till min man! Han har nämligen fyllt år i helgen. När man samåker till och från jobb blir det inte lätt att komma ifrån för att fixa hemlisar utan att den andra märker det. På något sätt löste det sig iallafall och jag lyckades både införskaffa, slå in och smussla undan utan att han märkte nåt.


i lördags hade jag att göra. Jag skulle försöka bära hinder från ena enden av trädgården till den andra, det skulle städas och så skulle jag fixa en trerätters födelsedagsmiddag till mannen plus att jag hade tre barn att serva under dagen. Jag satte ungarna i arbete och de hällde ut och sorterade upp varenda leksak i sitt rum!! DUKTIGA ÄLSKADE BARN!


Lagom till gästerna kom hade jag fixat två sorters krustader, dels en med räkor och lite god röra i och dels en med kantarellstuvning i - mums! Sedan bjöds det på rökt vildsvin med potatisgratäng och en underbar grönsallad till och till efterätt hade farmor fixat en marängtårta.


Tror inte någon gick hungrig från bordet. Till maten serverades öl, must, vatten, mjölk eller vin efter tycke och smak.


Efter middagen gav sig Svenne ut för att passa gris en stund. Själv väntade jag trevligt övernattningsbesök som hade kört lite vilse i skogarna inför tävlingen på söndagen så jag spenderade en stund med disken innan jag gick ut för att möta henne med hundarna så alla hundarna fick täffas på en åker istället för en trång hall..


När hon kommit och hundarna fått hälsa hörde jag ett skott.. Det tolkade jag som jaktlycka!


När jag hunnit krypa i säng ringde jägaren. Jodå han hade skjutit och träffat men grisen hade sedan flytt och nu kunde han inte hitta den. Magnus stackarn steg upp och gav sig av för att hjälpa till. Icka tog han med sig. På plats hade han sedan släppt Icka på skottplatsen och bett henne leta upp grisen och det gjorde hon!!! DUKTIGA gammeltanten!


Medan grabbarna tog hand om grisen sussade jag gott i min säng.


På söndagen bar det av mot Nybro med alla barn och mormor i släptåg. Lydia med ett barn och två hundar hakade på. Det var bara large på söndagen så väl på plats blev det intensivt tävlande för oss bägge två. Det var banvandring start och banvandring igen som gällde, ingen dötid här inte. Phu Det är tufft när man har barnen med, men såklart underbart för då sitter man inte bort en massa tid i onödan! Tack Nybro för en toppentävling!


Banorna var roliga men ganska trånga jämfört med förra veckans ;-)


Tingeling fick dock dagen till ära för sig att hon inte kunde slalom :-( Första klassen gick hon ur tre gånger och då lämnade jag banan för jag tröttnade.


Andra klassen missade hon ingången och sedan sprang hon runt ytterligare ett hopp också. Innan jag fick henne att hitta det hindret hade vi dragit på oss ytterligare en vägran där. i sista loppet gick hon ur slalom igen, men när jag skickade andra gången blev det rätt! sista hindret hoppade hon dick inte och jag orkade inte ta om :-( Tre disk mao.


Måste rekomendera nåt också! Att skriva ner vad som var bra och vad som var mindre bra i loppen! Det ger en tydlig bild (som kanske inte stämmer helt med den bild man själv har av sig och hunden på banan) över vad man behöver träna mer på. Men framförallt ger det iallafall mig en möjlighet att se vad som faktiskt var bra i loppet! Allt för ofta hänger vi upp oss på det som inte gick bra men väldigt ofta var det ju massor som var riktigt bra! Focusera på det som var bra i minnesbilden och ta med småmissarna hem till träningsbanan!!


Har fört statestik över Tings fel på banan under våren (hittills 11 lopp) och alltmer börjar det utkristallisera sig en plan för vad jag behöver träna:

*Vägringar får jag ALDELES för ofta. Oftast på slutet men ibland i starten och ett par gånger i slalom eller på snett långhopp. Träna starter och slut!!! Med utlagd belöning! Någon som har tid lust att vara med så vi kan byta tjänster? (Kristina kanske, jag plockar saker för Freja om hon fuskar du för Tingeling!) 

*Slalom!!!!! Trodde vi kunde det bättre men statestiken visar att jag får fel här väldigt ofta! Träna träna!!

*Vi diskar oss ofta 63% av loppen varav 36% varit frivilligt. Trodde faktiskt fler var frivilliga! men detta hänger ihop med vägringarna ovan.. Träna träna!

*till sist river hon mer än jag trott att hon gör. Hon rev dock inte ett enda i helgen så jag tänker avvakta ännu ett tag innan jag ser säkert om detta är något vi måste träna mer på eller om det var vintervilan som spelade in så här i början av säsongen.

* I ett lopp flög hon av gungan, en gång är ingen gång.. vi ignorerar så länge.



Bra saker som kan utläsas av mina anteckningar

*Inte ett enda kf-fel (gungan ovan är ju inte ett missat kf)

*Ting har hela tiden följt mig väldigt bra och går aldrig ur handen på ett sätt som jag varit van vid med Icka.


Kanske är det för att hon går så stabilt normalt sett som missar blir så frustrerande. Loppen är såååå nära och då blir det jobbigt att missa haren liksom.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards