Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 19 april 2010

Tävling i Nybro

Igår var det tävlingsdags och som vanligt kände jag mig inte alls så genomtränad som jag borde varit.. ja inte hunden heller om man ska vara ärlig. Vi har ju fått upp balansen men antalet träningspass har varit högst begränsade. Målsättningen var därför att vi skulle göra ett bra hopplopp och förväntningarna i agilityklass var noll och inga alls.. Ting har liksom inte sett en gunga eller ett A annat än på tävling sedan i typ juli förra året.


Nåja först ut var agilityettan. En kul bana som dock krävde att hunden drog frammåt själv för att man inte skulle hamna i hinderfällor lite överallt. Kul bana på alla sätt och vis!


A:et var tredje hindret och som vanligt känns det som om Ting skuttar av för tidigt men några fel fick hon inte idag heller. lagkamraterna säger att hon är på om än rätt högt upp och att skuttkänslan bara sitter hos mig! mao bara att fortsätta icketräna detta hinder :-D


Sedan skulle man runt en sväng och över vippen och därefter 180 grader tillbaka och där ville jag hinna ett framförbyte vilket skulle innebära att hunden var tvungen att klara vippen själv.. Kände ju inte att vi var där för pinnar eller så så här fegades inte utan vi testade skickade Ting på vippen lät henne fixa den själv medan jag drog mig sidledes för framförbytet mellan de två hindren efter och vet ni?? Hon fixade vippen aldeles själv! Duktiga lilla hund!


Sedan följde en lång raka där hunden var tvungen att dra frammåt själv för att inte hamna fel på det avslutande hindret i rakan. Även det fixade Ting :-D *lycklig*


180 grader tillbaka (stooor sväng då jag inte velat störa henne på rakan) och till balansen. Ger henne sitt "ja!" och hon sticker över som skjuten ur en kanon. Tassarna landar prydligt längst nere på balansen (tror jag såg åtminståne tre tassar på kf) och sedan drar hon (som väntat) innåt mot mig istället för rakt fram till tunnelöppningen där. Ropar (läs skriker) på henne och får stopp ungefär samtidigt som hon ska stoppa in nosen i fel tunnelöppning. Det där med att fortsätta rakt fram efter balansen måste vi TRÄNA!!! Gha!


Fortsätter till slalom och sedan i mål och lilltösen fixar resten med utan problem!


Går i mål med en lyckokänsla! Snyggaste kf för dagen bör ha varit hennes :-D


Någon frågar mig hur det gick och jag får erkänna att jag liksom inte riktigt vet! Antingen hann hon stoppa in nosen och då var det en disk eller så fick vi en vägran men det kan faktiskt också ha blivit en nolla??


Fick gå in och kolla de rullande resultaten för att veta. och gissa vad.. det var en nolla!


Trots stora svängar och nästan fel tunnel så räckte även tiden till en förstaplats! Ting fick därmed sin första agilitypinne och även en SEGER! :-D


Riktigt kul att stå högst upp på pallen och höra vännerna jubla :-D


Hoppettan gick inte riktigt lika bra men det var faktiskt inte sååå långt borta. Hon kom en inkallningssträcka hopp hopp tunnel och skulle sedan i en mjuk sväng fortsätta hopp hopp tunnel men hon sävngde inte med i svängen och sprang därmed utsida hinder fyra. Försökte ta om men lyckas dra på oss en vägran till där innan vi kan fortsätta banan. Några småvingliga vägar på resten av banan men faktiskt inte fler fel!


Kändes också som om vi liksom jobbade bra ihop! Så underbart att slalom på tävling verkar ha börjat fungera :-D tio fel men ändå en bra känsla!


Två lopp och båda gick vi i mål i! Rekord vi brukar ju åka hem med dubbeldiskar! Något har trillat på plats.


Öppenhoppen var ganska klurig i starten. En kul bana (alla banorna var riktigt roliga) men kanske en aning svår för mig och Ting. (något hinder som skulle tas bakifrån och en del fällor och så..)


I vart fall löste hon starten snyggt med lop (jag måste lära mig lita på henne) däremot skulle hon direkt efter ta ytterligare ett hopp där jag inte var så focuserad (hade focus mer på starten som jag tyckte var svårare) och då drog hon förbi och in i slalom, en riktigt svår ingång som hon satte fint men då vi skulle tagit ett hopp först så blev det en disk. Lite snopet :-D


Sedan fortsatte vi banan ut och jag tror hon sprang förbi ytterligare tre hinder längs vägen som hon liksom inte såg! Hon sprang dock på riktigt bra på banan och glädjen och focus var enorm. Att vi missar en del hinder på vägehn det får vi ta! Ska försöka träna lite rakor som inte blir helt raka för att lära henne söka hinder längs linjerna :-D


Riktigt kul att köra agility var det iallafall och det känns som om vi börjar hitta rätt på banorna lite mer nu också!


Ny säsong inledd på bästa tänkabara sätt :-D



 
 
Lydia

Lydia

19 april 2010 12:24

Ååh, vad roligt! Grattis till första pinnen!
Nu ska vi också snart vara i farten och tävla. Så vi borde ses någon gång i sommar! :-)

http://lydiaodingo.wordpress.com

 
Anja & flockA

Anja & flockA

21 april 2010 14:07

Stort GRATTIS!!! :))))

http://www.butiknyfiken.se/fullfart

 
Lydia

Lydia

21 april 2010 22:46

Tack för ditt mess. Är inte medlem i agilitylistan så det var nyttig info, nu har jag åtgärdat missen... tack!

http://lydiaodingo.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards