Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 13 april 2010

Bröllop och vallning!

I lödags var vi på bröllop hela familjen. Det kändes ett tag som om jag skulle få stanna hemma då jag tis till to låg nerbäddad med som mest 39.6 graders feber.. Men febern gick sedan ner och jag kände mig piggare och hade inga problem att följa med.


Bröllop! Jösses så emotionell men blir. Magnus satt längst framme (framför brudparet) för att filma och jag med barnen på en bänk i kyrkan men ändå satt han och jag och såg på varandra under ceremonin. Känslosamt sånt där så någon tår hittade ut fast jag kämpade för att låta bli (att jag aldrig lär mig! smink ska vara vattenfast vid sådana tillfällen!!) Båda sa ja så nu är de gifta :-D


Efteråt var det middag med tal i all oändlighet och annat smått och gott. Själv höll jag ett kort tal (bonussyster var det som gifte sig så det kändes svårt att låta bli) och min syster sjöng för brudparet, så vi bidrog till raden av alla som ville grattulera lite extra!


Till mina barns stora lycka hade brudparet dukat med GULDSTENAR!!!! När Amanda lyckades utverka ett löfte av bruden om att få ta hem några stenar så var kvällen totalt lyckad! :-D


Själv kände jag mig nöjd med att jag lyckades övervinna alla världens jävliga datorer och fick till en helt ok möhippevideo som kunde visas under kvällen.


På söndagen var det så äntligen dags för vallningspremiär ute för oss. Det medges att jag borde tagit tag i det för länge sedan men jag har inte haft ork och tid och så har det ju varit lite ont om hagar med vallningsbara får också. Nu hade jag iallafall anmält till delningskurs.


Jag Louise och Sofie packade in oss tillsammans med tre hundar och en bebis med tillbehör i min bil och for iväg till Agunnaryd för att ta del av kunskaperna kring detta ibland så enkla och ibland så omöjliga moment!


Vi inledde med att låta hundarna känna på fåren (ca 30 st) och jösses vad det spratt av energi i Ting. Fåren var dessutom relativt lättfotade och då tappade Ting huvudet och även alla fina flanker och avstånd som vi jobbat så mycket med förra hösten. Suck. Jag kände mig liksom inte riktigt redo för att jobba med fåren när jag inte kunde låta Ting gå utan blev tvungen att hela tiden påminna om hur man gör och inte gör.. Inte tog hon stopp på vägen till balans heller. Höger sa du Höööööger här kommer jaaaaag! och sedan rusade hon snävt in bakom fåren som drog som efter löning! varpå Ting direkt ville sticka på en ny rusning!


Jag gjorde det enda som kändes vettigt i den situationen och gick av banan med Ting och lät henne tänka till innan vi fick en ny chans.


Den nya chansen tog vi dessutom i 25:an vilket gjorde att det blev mindre rrelser och därmed lättare att få kontroll över situationen. Mot slutet av dagen kändes det som om Ting fungerade riktigt bra.


Delningen vi tänkt träna blev mer till träning i sortering med hund. Wow va kul det var. Flocken delades först så att en 5-7 delades av medan övriga sedan skulle släppas ett och ett eller tre och tre eller liknande men där föraren skulle ha koll på att rätt antal gick iväg.


Ting och jag skickade iväg ett och ett och när jag plödsligt tappade två var Ting på benen fortare än kvickt och såg ut som om hon sa "2? nu blev det nog inte riktigt rätt eller??"


Här finns massor kvar att träna. en övning som gav mersmak helt enkelt! Ting skötte sig bra och jag kunde få henne att ta ett steg i den riktning jag ville för att hjälpa mig sätta tryck eller släppa tryck på fåren! Kändes faktiskt bra. Såsmåningom kan man bygga på övningen och låta varannat får gå vidare mot nya flocken medan varannat hämtas tillbaka av hunden.. Massor av finlir och mycket nyttig träning!


Dagen tog slut aldeles för fort. :-(


Kollade läget med "min" fårägare när jag kom hem och fåren är utsläppta och mitt uppe i lammningar och just nu väldigt stressade så träning å dem får bero ett tag till. :-(


Ting fick iallafall godkännt mot slutet av dagen medans inledningen var en katastrof! Har märkt att hon ibland snävar mer på större flockar och även på lättfotade djur! sedan blir det ju inte bättre av ett så här lååångt träningsuppehåll. Måste helt enkelt träna mer och oftare. Kossorna är inte utsläppta än och nu har de ju dessutom kalvar så det kan bli en aning tufft att valla dem!


Vi får se vad vi kan få till..


Själv fick jag beröm för god djurhantering och jag fick även agera med "elev" bakom ryggen då jag arbetade rätt med djuren då vi skulle släppa en och en.. Jag vet dock inte vad eller varför jag gjorde en viss rörelse eller så så när "eleven" frågade varför jag gjort si eller så blev jag rätt ställd och kunde inte svara. Sedan jag hunnit fundera ett tag så tror jag mig ha bättre svar men då och där var det svårt att sätta fingret på varför jag tog ett steg åt något håll. Funkade gjorde det iallafall för det var endast vid enstaka tillfällen som jag tappade förbi ett eller annat får som inte var planerat.


Examensprovet fick Ting och jag när vi endast hade tre djur kvar av allihop och vi fick order om att släppa det svarta och inget annat! Det svarta stod naturligtvis i mitten lite bakom och en vit närmast Ting var den som bestämt sig för att sticka om hon fick chansen. Jag bad därför Ting ta ett steg fram för att få den vita att vända blicken åt andra hållet. När hon vänt helt om lät jag Ting gå ett steg vänster för att öka pressen något på de andra två eller helst bara den svarta som var närmast. Den Vita bytte då sida på flocken och så var den svarta närmast Ting. Den tog ett steg frammåt och jag backade ett halvt steg för att den skulle våga gå och se på F*n. Snällt och lydigt vandrar den iväg men då ville de andra två också med! Så då fick jag jobba för att hålla dem kvar! Till sist stod jag iallafall med två tackor kvar och den svarta hade snällt vandrat över till de andra! Mao GODKÄNNT! :-D



Super super super roligt! Nu vill jag träna mer sortering! Någon som ska sortera upp sina djur innan de släpps ut så är jag frivillig att göra jobbet så kan ni komma och ta över när jag är klar :-D



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards