Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 8 januari 2015

Kort årsavslutning samt RC och vallning

Nytt år och nya förhoppningar. Många sammanfattar året som gått och sätter upp nya mål för året som kommer.


Jag tror inte jag orkar med någon längre sammanfattning. Trolla har levt upp till alla mina förväntningar och förhoppningar och jag älskar att tävla med det svarta lilla yrvädret. Det finns massor av saker vi kan bli bättre på men det är ju så det ska vara! Om allt var perfekt vore ju inte träning så rolig och utmanande längre!


Målsättningar för i år med henne blir att ta oss upp i tvåan och kanske till och med klass tre under året. och i vallningen är första målet att fortsätta tävla IK 1 med sikte på unghundscupen! Tänk så kul att få vara med där!! :-D Vi ligger just nu på kvalplats 21!! och 35 kommer med så det är bara att fortsätta plocka poäng. Vi har en tom poängplats och en 1:a som vi kan byta ut mot högre siffror. Kvalar vi måste vi vara redo att starta IK 2 i höst! :-S vi har lärt in lite korta flanker och börjat fösa djur på längre avstånd från mig, men gud så svårt det är att se linjer och hur hunden rör sig när avstånden ökar.. Får man ha med kikare på tävling?? Workingkelpiemästerskapet är också ett mål för året! Hoppas kunna delta där även i år då det är en av årets höjdpukter! Med lite tur kanske någon mer av Tings valpar dyker upp och är med i novisklassen... 


Tingeling kommer liksom förra året att tävlas när jag ändå är på plats. Hon blir prio två nu när klass 1-2 sällan är samtidigt som klass 3. Vallningen med henne har jag lagt ner helt. Jag orkar inte hålla henne så hårt som jag måste och jag blir därför bara arg när vi vallar. Lilla fröken kärnkraftverk får därför inte längre göra det hon älskar allra mest :-(


Icka tant - still going strong. Sedan beslutet att ta bort henne vid minsta besvär/hälta eller annat för två år sedan har hon inte varit dålig alls. Pigg (ja eller så pigg en snart 15 år gammal malle kan vara) och glad skuttar hon runt i trädgården och skäller på de yngre när de springer ifrån henne! Kortare prommenader går hon men vid längre dito stannar hon hemma.


Barnen växer så det knakar. Det märks framförallt på alla kläder som ständigt blir för små! De är helt underbara. Snällaste ungarna i hela världen ;-) Samtidigt som man kan tjata sig blå på dem emellanåt. de ger mig gråa hår och lyckliga dagar mest hela tiden! Nu denna snöfria men delvis kalla vintern har vi åkt en del skridskor på isen! Härliga lediga dagar har vi haft.


Sedan sist på träningsfronetn har Trollas kontaktfält börjat lossna rejält! Vi har faktiskt till och med haft ett pass med 100 procent träff. (ett par av dem fick hon inte belöning för då träffen var ovanför andra stegpinnen men tävlingsmässigt hade hon inte fått fel :-D) Att höja kraven för träff där känns nu helt rätt och man ser verkligen hur hon anstränger sig efter utebliven belöning!

https://www.youtube.com/watch?v=zpAIfFRP-ps


I vallningen kämpar vi på. Nu har jag börjat träna in visslor och det har inneburit att vi backat en del så att hon ska bli säker på signalerna innan vi kan använda dem med mig bakom henne och på avstånd från henne.

https://www.youtube.com/watch?v=Ot8wKhHxwsU


Jag har också lagt in korta flanker på henne vilket har underlättat fösträningen rejält! Vilken skillnad det blir att säga ett flankeringskommando och hunden tänker några steg åt det hållet men sedan rakt fram igen istället för Höger sa du ok jag sticker höger så har jag snart hämtat dem till dig igen!! Dessa kommandon har underlättat så att jag nu nästan lyckas fösa djur på rak linje!! Det var typ omöjligt innan.

https://www.youtube.com/watch?v=Mh5sM61K7Ag

Här jobbar vi med korta flanker i drag

https://www.youtube.com/watch?v=MoFbGBagp_k


Jag beundrar Trollas tålamod och förutseende med motsräviga djur. Se så fint hon löser uppgiften med att ta ut får som inte vet att utgången finns bakom dem och som hellre vill fly ut i hagen igen eller försöka ta sig förbi den däringa idiotiska filmaren som blokerar rampen in i fårhuset.

https://www.youtube.com/watch?v=jfI5rwgKiAQ


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards