Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 13 april 2014

Trollas officiella debut! och RC-tankar

Jag är oerhört dålig på att ta mig tid, sätta mig ner och ägna lite tid åt bloggen. Tiden vid datorn om kvällarna går åt till att redigera runningcontactsfilmer som sedan detaljstuderas för att få ordning på Trollas kontaktfält. Vi har kommit lång sedan i november när vi började på planka på marken. Idag ser de ut så här på hemmaplan:

https://www.youtube.com/watch?v=uyZiugS2KZE




I helgen var det dags för mig och Trolla att debutera i officiella sammanhang. För att lite bättre förstå mig och mitt beslut att totalt strunta i att hon flyger av balansen i första loppet vill jag från början klargöra att RC handlar väldigt mycket om självförtroende hos hunden! Hon har inte träffat på så väldigt många andra balanser än den jag har hemma i trädgården så denna helgen hade jag tänkt bara testa av och låta henne springa. Sprang hon bra och träffade kf så blir det bonus, hoppar hon så skulle jag ignorera och köra vidare eftersom jag hoppas att det ska ge henne bättre självförtroende att ta i mer och rätt nästa gång.. (rätt eller fel tänkt är svårt att säga men det är så jag tänker nu..)



Första klassen var Hopp 1 i Trelleborg.

Hinder nummer två var slalom i en annars rätt så trevlig men väldigt springig bana. Trolla kom i otakt på något sätt i slalomen och missade en port vid första försöket och vid andra försöket gick hon ur.. Vi har nog glömt träna slalom med hinder efter.. :-/ Haha nåja på tredje försöket satt slalomen!! Duktiga Trolla gjorde sedan ett jättefint lopp resten! :-) 10 fel i debuten tycker jag är helt ok! :-D



Nästa klass var AG 1

För en RC hund var upplägget helt ok även om passagen efter tunneln efter balansen kändes övermäktig för en RC hund. Det var liksom tvunget att jag lade benen på ryggen och sprang s***n i gatan för att hinna putta ut henne efter tunneln.. Så det gjorde jag och Trolla susade över kf som en liten fågel... :-( Nåja jag hade ju innan bestämt mig i att strunta i det så vi körde vidare och även om vippen var gränsfall så var resten av loppet och A-et jättefint!! :-D 5 fel och bästa tiden i klassen! :-D Superlycklig över kännslan i loppet!!! Vi fick till och med pris!!! ;-)



Känslan av osäkerhet vad gällde balansen fanns där dock och låg och gnagde en hel del. Skulle jag nu få in ett tävlingsbeteende och ett träningsbeteende. Hade jag tagit rätt beslut som lät henne fortsätta. Inte blev det lättare av kommentarerna runtomkring. "Du de där RC-fälten var ju inte så bra"



Efter tävlingen åkte jag därför förbi en brukshundsklubb i närheten som hade två olika balanser och körde ett par skick per balans och hon satte den sååå fint!!! :-)



Grubblade vidare på om jag gjort rätt eller fel och på vad skillnaden var mellan träningspasset och tävlingen (eftersom hon satte första skicket på båda de nya balanserna på träningen men inte på tävlingen) och funderade på vad om något jag kunde göra mer för att få henne att känna igen situationen så mycket som möjligt i nästa klass. Till sist kom jag fram till att den största skillnaden mellan träning och tävling nog var vad jag hade i händerna och därmed förväntan på boll på träning som inte finns på samma sätt på tävling. Så på söndagen plockade jag med mig bollkastaren i startfållan och lät Trolla se den i min hand. Hennes förväntan steg tydligt och sedan la jag bort den utan att hon såg och så körde vi.



Ag 1 i landskrona hade en riktig RC-start, hopp balans hopp hopp i rak linje! Bestämde mig för att placera mig långt fram och stå relativt still precis som jag ofta gör på träning. Släppte iväg Trolla och tittade sedan på henne över balansen och hon tryckte dit en liten baktass högst upp på kf..MAO hon SPRANG!!! Lycka!!! :-) Vad jag inte kom ihåg var att röra mig själv så på hinder två efter balansen får vi en vägran. Sedan flyger Trolla gungan och då tog jag om den och sprang ut. Nöjd med att hon sprang och lite med självsäker på att det varit rätt att låta henne komma undan med flying contact dagen innan! Stärkte mig i men tro på att jag ska fortsätta låta henne springa träff eller inte!! Fortsatte ignorera kommentarer om att hennes fält inte var så stabila. Nä de är inte det än de är under träning fick jag svara då..



Hopp 1 var det sedan och där fick väldigt många problem med långhoppet efter tunneln i nederkanten av banan. Jag hade inte funderat så särkillt över just långhoppet där men övertygade mig själv från sidan av om att jag nog får vara lite extra noga med att trycka på just där. Sagt och gjort jag trycker fram Trolla lite extra över lången och hon drar som en kanon iväg hela långsidan och nästan in i en tunnel i andra änden innan jag får stopp. Det blir lite Hawaii när jag sedan hamnar helt fel i min handling fram till slalom men jag tycker ändå hon lser det jättefint. på slut"rakan" går det lite fort och hon missar ett hinder och eftersom jag struntar i det får vi ytterligare en disk i protokollet.. Synd för vi var nolla dit fram :-/


helgen bjuder på tåv öppenklasser också. Öppen agility som för en grön RC/klass1 hund är en mardröm eftersom man kommer från en in emellan situation och sedan får en lång raka bestående av hopp, platt (med vinden rakt igenom så den var mer en kort rak tunnel, lång böjd tunnel och sedan ett getingbo av hinder deär man ska ta balansen (som i princip står rakt fram visserligen) och därefter ska man ta nästa hinder som står 5 m framför men lite till vänster om balansen (man kom på höger sida) från fel håll!!!! Först gav jag bara upp och tänkte köra hindet efter som det stod men sedan flög något i mig och jag bestämde mig för att det nog sjutton skulle gå.. Jag skulle ju strunta i hur hon tog KF denna helgen så även om vi aldrig tränat på RC där jag blindbyter före henne efter balansen så kan det ju inte bli värre än att hon hoppar och då får vi hem och träna sedan.... så det blev min plan, ett lååångt skick från hopp till tunnel där jag korsar banan mot balansens nerfart medan hon tar platt tunnel och sedan möts vi igen vid nerfarten balans..


I loppet blev det kanske inte riktigt som jag tänkt... Trolla drog visserligen jättefint hoppplatttunnel och jag hann göra mitt blindbyte men när jag fullföljt och sneglade över axeln kommer Trolla i 200 km i timman springandes inte på balansen utan brevid 8-0 haha lilla söta.. Tog då om alltihop, hoppplatttunnel, lade till en liten kontakt precis när hon kom ut ur tunneln och skickade på på balansen och denna gången tog hon den.. blindbytte och sneglar över min högra axel och hinner precis se Trolla sätta tre underbara tassar på kf innan jag petar henne runt nästa hinder hur fint som helst!! Att hon sedan efter det hindret drar bakom min rygg och upp på A-et istället för vippen har jag redan glömt! RC-heaven!!! tyvärr fick jag inte detta på film :-( Beslutet att släppa och ignorera första dagen känns iallafall helt rätt nu!!! Får se om det håller i sig! :-D


I sista klassen stod slalomen med både hopp och tunnelöppningar runtom och det blev för mycket för lilltrollet som gick in rätt och tog en och en halv port och sedan drog ut och hoppade hindret som stod där.. skickade om och då gick det bra och sedan löste hon den svåra hoppbanan riktigt bra fast hon missade sista hindret! Nöjd med Trollet även om dagens resultat var fyra disk..


Här är film på klass 1 loppen (och träningen mellan lö och sö):

https://www.youtube.com/watch?v=OH7HMzcpyag










 
 
Sofia

Sofia

14 april 2014 19:09

Herregud vilket driv hon har. När det blir felfritt är ni helt oslagbara. <3

http://www.baraomfiasflock.wordpress.com

Anna med Icka, Tingeling och Trolla

15 april 2014 07:59

Tack :-)Oslagbar är ingen dock ;-) Såg många helt ruggiga hundar i medium!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards