Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 25 juli 2012

Saga har nu hunnit bli nästan en månad gamal! Livet har landat lite och vi börjar så sakta finna rutiner som passar henne och oss andra. Vardag har vi inte haft då Magnus haft semester och barnen varit lediga men vi har njutit av livet tillsammans! Hon är en underbar liten bebis som visserligen somnar sent på kvällarna men som sedan sover fem sex timmar i sträck!! :-D


Semester ja.. så mycket som skulle hinnas med och så lite som hanns med! Kanske är så för alla men planerna här var stora men inte mycket av dem hanns med! Annat hanns dock med och det har mest gått ut på att vi umgåtts hela familjen vilket har varit riktigt mysigt!


Tingeling är nu hemma igen! Vi gjorde en rundtripp till Örebro och kusinerna där och hade supertrevliga dagar med bad, prommenader och hästar.


På vägen upp blev Saga hungrig och visade sitt missnöje genom skönsång i form av skrik! Vi letade upp första bästa ställe att stanna på och möttes av denna underbara skylt! Vad kunde väl vara mer passande!

Foto: Bäbisrastplats...


Eskilstuna zoo lockade en av dagarna och vi fick en trevlig dag med djur och karuseller och glada barn!


Foto: En rolig dag enl barnen!

 En av dagarna drog jag och svägerskan vidare mot värmlänska skogar och fick nu äntligen träffa Elis (och se honom valla) och hämta hem en välparad Ting. Blir det inte valpar nu så var det nog inte meningen! Elis och Ting verkade trivas bra ihop! och om jag förstod det rätt gillade Bitte Ting också! :-D


Runt mitten av september borde där bli en kull kelpievalpar härhemma!!


Gissa om träningsabstinensen gör sig påmind nu! Jag ville bara sätta igång att träna både agility och vallning med en gång! Jag bestämde mig för att när vi väl kommit hem skulle jag ta riktigt tag i vallträningen igen! I syfte att vara med i workingkelpiemästerskapen innan dräktigheten gått så långt att Ting måste dra ner på tempot. Agility tänkte jag träna men bara på låga hinder, vill inte riskera för mycket när det gäller valparna!


Sagt och gjort ut i fårhagen styrde vi kosan morgonen efter vi kommit hem men sedan tog det stopp. Maximal otur måste vi haft för när vi gått en runda med ett gäng får ser jag att Ting är fullständigt blodindränkt! Från halsen ner till tåspetsarna! Efter lite letande lokaliserade vi blödningen till ena framtassen där ett fem mm runt sår pulserar ut blod i mängder! Håller tryck på någon minut men blodet kommer fortfarande i stora mängder när jag släpper! Vi får hjälp att lägga ett tryckförband på och sedan kör jag in med hund och bebis till djursjukhuset akut. Där får vi snabbt hjäp och när förbandet tas av (ca 45 min efter det lades på) forsar fortfarande blodet ut i stora mängder!


De tar in Ting för sövning så de kan få bättre koll på tassen och efter några timmar rings jag tillbaka och får då veta att en artär gått helt av och att de fått öppna tassen en del för att kunna lokalisera artären samt bränna den så att blödningen stoppat! Utan vethjälp hade hon förblött!

Foto

Några tusen fattigare men med en lagad hund fick jag sedan åka hem. Ting är nu glad och lycklig (även om tratten är ett gissel) och haltar inte nämnvärt, fast någon regelrätt träning eller annan anstränging för tassen är det inte tal om! Bara att ställa in alla träningar och även kommande workingkelpiemästerskap mao :-(

Foto: Det går ingen större nöd på Ting! Haltar knappt märkbart.:-)

Men som sagt! en hel hund är värt mer än tävlingar och träningar. Jag får fortsätta längta efter något annat än prommenader med min hund ett tag till :-/





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards