Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Direktlänk till inlägg 18 juni 2011

Kurs i två dagar för Växjö hundungdom

I två dagar nu har jag stått och hjälpt massor av unga blivande förmågor tillrätta bland hindren. Det har värkligen varit superroligt och organisationen var toppen med bla en underbar markservice!!!


Det var även genomtänkt med en superkul lagtävling som avslutning där vi alla fick kämpa i lag både med och utan hundar. Stafettagility, intensiv lydnads prövning med slalomövning, inkallning, apportering och matvägran allt på tid. Sedan prövdes våra förmågor att kasta rätt, äta godis snabbt, hoppa säck och sammarbeta.


En slutsumma räknades fram och prispallen fylldes med duktiga lag som alla gick hem med både rosetter, godis till föraren och till hunden! :-D


Icka fick delta med en av dem som precis introducerats till agilityns värld i helgen och med mig i lydnadsbiten. Sedan fick jag själv hoppa säck och spotta grodor för brinnande livet. Mitt lag stod till sist näst överst på pallen! Ungarna blev glada över godisarna! ;-D


Agilitykursbiten då. Många deltagare på alla skiftande nivåer krävde lite organisatoriskt trolleri. Men med en fantastisk hinderpark bestående bla fem tunnlar, två slalom (inkl bågar) och tre (tror jag) däck bla så känndes det ändå genomförbart med så många elever. Jag kunde sätta upp övningar på många olika nivåer samtidigt och sedan hjälpa på olika ställen allt eftersom.


Normalt sett tar jag inte så många elever på en gång med ett hu läger är lite annorlunda. Jag sticker dock inte under stol med att det blev enklare när jag fick hjälp av allmänlydnadsinstruktören och vi delade eleverna i två grupper som sedan fick skifta med varandra.


Vi hade ett gäng entusiastiska elever. Fyra (fem) hundar som inte tidigare provat på agility och ett helt gäng hundar som hade hinderkunskaper och därmed unde satsa mer på att lära sig handlingen. Även de fyra nybörgarna drillades då vi körde övningar där vi använde varandra som hundar och då det fanns lite rutinerade hundar att låna (Icka bla) för dem.


Det lät som om de flesta var nöjda! Hoppas det för jag kommer gärna tillbaka för en uppföljning!


Det var en upplevelse att hitta förtroende och sammarbete i inlärningen av hinderkunskaper, koncentration och fart och kunna korta vägen och effektivisera vägvalen hos de mer rutinerade.


En tankenöt fick avsluta kursen och jag är sååå glad och stolt över att den faktiskt löstes av en deltagare!!!! Underbart när bitarna rammlar på plats och jag hoppas att även ni andra fick en a-ha upplevelse så att det "svåra" blir lätt när ni står på startlinjen inför ett lopp!! :-D


KRAM på er alla underbara deltagare!!!! Tack för två toppendagar! Nästa gång ska jag ha övat på säcklöpning, grodspottning och pinnkastning så att jag kan få stå överst på pallen!!! ;-D


Melina har ikväll på akuten diagnostiserats med sprickfärdig öroninflammation så med pencillin blir det nog snart bättre! Skönt då feber och kräkningar i fem dagar till och från har tärt på vår yngsta tjej!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

SM i agility 2017 skulle avgöras i Östersund närmare 90 mil från mig. Jag velade länge kring huruvida jag skulle åka eller inte för det var ju långt men när Elsa Grenholm (min hund Hägragårds Tingelings uppfödare) ringde och frågade om jag skulle kom...

Farväl till medium och vanliga large.   I helgen gick årets sista officiella tävling för mig och hundarna i Vårgårda. Det var tre klasser av vardera och båda hundarna var med för att få springa lite. För Trollas del blev det sista gången på låga ...

Jag hade en helt otrolig tävlingshelg i helgen. Jag har nog aldrig upplevt något liknande. Sedan Trolla och jag började tävla och jag kände vilken underbar häftig liten hund jag hade har jag haft en dröm - drömmen om att en dag få kvala till en final...

En mycket intensiv helg har tagit slut! I fredags stannade Emelia i stan över natt.. hon skulle tälta! :-D   Det blev dock inte mindre barn hos oss, tvärt om, fem barn hade vi hemmavid i fredags. Både Amanda och Melina hade varsin kompis med hem....

Trist men sant. Vi missade med en snöplig pinne i hopp. Jag vet inte hur många gånger vi lyckats knipa placeringen precis utanför pinnplats.. minst tre gånger på de sista tre tävlingarna iallafall..   Innan lagtävlingarna i Karlshamn, Linköping o...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards