Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 21 september 2008

I helgen har vi (som vanligt) haft fullt upp! I fredags fick vi gäster som skulle stanna till sö fm och delta i Kräftskiva. I prästgården sov det därför sex vuxna och tre barn hela helgen :-)


Kul att träffa dessa långväga gäster! Det blir inte så ofta som vi skulle vilja men desto trevligare får man passa på att ha när det nu blir av! Kräftor har vi ju fiskat mååånga helger i rad nu och nu var det äntligen dags att smaka på dem... de var salta och goda! och stora! De imponerade gästerna och det kändes bra!


Någon sa att om man i en jumbopack i affären skulle få tio i en förpackning så skulle man nog bara få fyra av våra :-)


För att närmare beskriva dem vägde vi en och den vägde 140 g och klorna var ca 7-8 cm långa (rekordet fast inte i år för oss var 180 g med 9!!! cm klor!)


Nåja några få kräftor blev det över tillsammans med en massa paj och en del omelett med kantarellstuvning! Gott till lunchlådan mao..


På söndagsmorgonen efter kräftskivan fick jag upp och hoppa relativt tidigt eftersom jag skulle iväg på kurs för Jörgen Tellqvist.


Tingeling skulle få gå men icka få rycka in när och om det blev för svårt.


Hans handling var enkel och okomplicerad och byggde till stor del på cirklar som liknar Gregs foundationträning. Tror dock att Greg byter hand främst i bakombytena men även att han vrider upp och byter hand tidigare i framförbytena än Jörgen samt att han vrider upp och byter hand tidigare i framförbytena också. Sedan hade han en grundpossition som för hunden betydde kom nära mig..


I den avslutande övningen med 18 hinder fick Icka rycka in (den var för svår för Ting) och trots att hon inte alls är tränad med denna typen av handling köpte hon den klockrent bara jag gjorde rätt. :-)


Fick dock en del frågetecken med mig.. Flick vs. bakombyten. Jag tyckte att Jörgen då han bytte hand först efter att bakombytet var helt genomfört flickade ut hunden för att sedan byta sida.. (han visade genom att trycka ut hunden med handen och benet närmast och övergå från cirkel åt ena hållet till cirkel åt andra hållet.. )


Jag har inte gått kurs för Greg men kände mig genast osäker på vad som eg skiljer ett bakombyte från en flick.. Är det bara att man genomför bytet eller har det med när man byter hand att göra?? Ni som är lite bättre på Gregs teorier än jag kan ni ine försöka förklara så att jag begriper skillnaden..


Jag provade Jörgens svängar och de gick bra men efteråt kände jag hur det blev flickvarning på ett annat sätt än jag kännt innan.. och jag kunde liksom inte riktigt sätta fingret på om det berodde på utförandet av bakombytet och en skapad osäkerhet hos hunden eller om det enbart berodde på dragning åt det hållet pga placeringen av belöningen..


Vi disskuterade mycket om fart och hur byteshanden stoppar upp den.. det var nämligen Jörgens förklaring till varför han undvek att använda den förren bytet var genomfört..


Alla övningarna vi körde under dagen genomfördes på nedanstånede kombination..


           ___      ___


___      ___      ___      ___


            ___      ___    


Vi tränade först cirkelarbete på två hinder och därefter en större cirkel med fyra hinder. I cirklarna fick vi lägga in framförbyten som man markerade tydligt. Jag fick lära om en del eftersom Jörgen tyckte att jag genomförde mina byten på fel sida hindret så att säga.. går alltid igenom helt och blockar hinder två typ och han ville placera bytet på den sida man kom ifrån. (svårt med Icka inga problem med Tingeling då jag tydligen agerar olika med dem.. inte tänkt på förut men de har ju olika handlingsystem eftersom Ting är tränad enligt Gregs..) Vi tränade dessutom på att efter två hinder rakt fram få hunden att vika åt sidan endast genom grundpossition (med kroppen riktad mot rätt hinder förstås) och röst.. dvs man fick itne ta upp stopphanden eller vrida axlarna för att svänga hunden..


Vi byggde på den sista övningen med ett bb och sedan slutraka.. typ nedan.. Då man inte fick byta hand förrens hunden hoppat tre och var på väg mot fyra blev det (i min värld) en flick.. ?????!!!


___      _4_

  3

___      _5_      ___

             2

___      _6_

             1

Slutprovet bestod i att springa hindrena enligt nedan:


           8_16     12_

         11       7 15

___      39_17  13_      ___

10                    2 6      14

            4_18    ___    
                        1 5


(hmm inte så snyggt kanske men siffrorna i hindren betyder ta det ovanifrån siffror under ta det underifrån..


Banan skulle tas med bb på 9,13 och blindbyte mellan 16 och 17 och i övrigt var det inte tillåtet att någonstans använda stopphänder för att tighta vägen utan det skulle ske genom grundpossitioner och rösten. Kul bana :-) Nyttig!


Men som  sagt tar gärna mer funderingar på bakombyten vs flickar! För i min värld flickade hhan hunden över vid bakombyterna och sprang sedan efter och fångade upp med den andra handen..


Har jag inte fattat vad flick är eller hur gör man för att hunden ska skilja på bb och flick?





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards