Agility, vallning, småbarn och husbygge..

Alla inlägg den 9 september 2008

Efter mycket grundträning i handlingen och mycket tränande på drag och svänghänder mm satte jag igår upp övningar, som jag hittat hos Fanny Gott ( http://www.klickerklok.se/blog/lead-out-pivot-eller-kalla-in-vand-at-fel-hall/) på inkallningsstarter och positional cue. (två hopp och tunnel rakt och sedan möjlighet att svänga mellan hopp och tunnel med två hopp brevid varandra åt höger.. )


Tänkte att det skulle vara kul att testa av om det verkligen fungerade och sedan tänkte jag maila Fanny och fråga hur jag tränar in vad positional cue betyder så att det blir rätt nästa gång..


Sagt och gjort Satte Ting vid start hindret och gick ut och placerade mig för en helt rak inkallning! Inga problem förstås.. hade jag inte väntat mig heller! Gick tillbaka till starten och placerade mig denna gången för hopp av hinder två åt höger.. (se bild på Fannys sida) Inte heller nu var det några som helst bekymmer. :-)


Nu till eldprovet. Placerade mig utsida hindren för inkallning över två hopp och sedan sväng till första hindret åt höger och därefter tillbaka över hinder två.. Trodde faktiskt inte att Ting skulle fortsätta rakt fram hopp ett och två utan att hon skulle leta sig mot mig så fort som möjligt! Men till min förvåning hoppade hon rakt fram och svängde först sedan jag vänt mig och bytt arm!!! skitläckert! Även svängen ut igen tog hon utan minsta tveksamhet!


Så jag har nu inte något att fråga Fanny om.. Det fungerade redan från början! Så häftigt!


Satte även upp en staket övning som jag haft stora problem med Icka på (när hon var ung och grön.. Icka drog in i tunneln så fort hon fick en chans och lyssnade inte alls när jag ville hon skulle svänga.. Hon var förstås inte tränad i Gregs handlingsystem heller ..) Tanken i övningen är att föraren ska vara på en sida och hunden jobba fram och tillbaka. Det är dock också nyttigt att göra framförbyten hela vägen. --- är ett hopp och ) en lång böjd tunnel.


           1,7         3,5

            ---   ---   ---   )

                  2,6         4


Ting skötte sig bra! Inte en enda gång drog hon förbi något hinder när hon fick svängsignal! och inte heller drog hon iväg till tunneln utan att lyssnade jättefint. Det vi fick problem med var att hon lyssnade för fint, hon svängde in mellan hindren och ville inte riktigt dra hela vägen till nästa.. Oups.. Försökte vara mycket noga med att inte ge svängsignal för tidigt men då hade hon fattat vad övningen gick ut på och det var nästan omöjligt att få ut henne.. hmm


Tips någon?


Vi övergav den övningen för att kunna klura lite innan vi försöker igen..


Körde slalom också och hade satt upp alla sex rakt idag. Hon fixade det jättefint alla skick från alla möjliga konstiga vinklar. Två gånger blev det fel men sedan var hon tillbaka på rätt köl igen! :-)


Några balanser blev det också, ett hopp och sedan tog hon alla fint men två till var jag inte nöjd med (även om hon träffade kf fint)


Mer än så hann vi inte i morse..  


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards